E-sound, így hívják a közeljövő motorhangját az Audinál.

Az Audi e-tron modellt (Will Smith Én, a robot-béli gömbkerekű autójának földi mása) elektromos hajtásúnak tervezték. Hogy a városokban csendes gyilkosként ne ölje halomra a gyaogosokat, szintetikusan állítana elő hozzá motorzajt a gyártó.

Rudolf Halbmeir munkahelye nem egy tipikus Audi-mérnöki munkaállomás. Egy digitális zongora és két stúdió-minőségű hangfal is található asztalán számítógépe mellett – egy stósz zenei magazin társaságában.

– Egy autó hangja – mondja Halbmeir akusztikus mérnök – nagyon hasonlít egy zeneműhöz. A hangzás különösen izgalma jellemzője egy járműnek. Bár ezt a hangzást leírhatjuk fizikai paraméterek formájában, ez a leírás nem helyettesítheti a közvetlen érzékelés élményét. Egy autó hangja érzelmi, nem intellektuális kérdés. Bár az autó hangját csak olykor-olykor érzékeljük tudatosan, az mégis mindig jelen van, és meghatározó szerepet játszik a vezetési élményben.

Az alacsony frekvenciák erőt és higgadtságot sugallnak, a közepes magasságú hangok sprtosság, agilitás érzetét keltik. Az Audi nagy hangsúlyt fektet arra, hogy minden modelljük hiánytalan, harmonikus, ugyanakkor teljesítményt, minőséget és megbízhatóságot sugalló zenei hatást sugározzon.

Profi stúdióban, zenészek, mérnökök közreműködésével készül az e-tron elektromos Audi hangja

Profi stúdióban, zenészek, mérnökök közreműködésével készül az e-tron elektromos Audi hangja

Profi stúdióban, zenészek, mérnökök közreműködésével készül az e-tron elektromos Audi hangja

A belsőégésű motorral hajtott autóknál ez a hatás mintegy önmagától áll elő üzem közben, az elektromos autóknál viszont elő kell állítani. Az e-tron saját motorja vajmi kevés hangot ad ki magából, a magas hangok pedig nem épp zeneiek. Ezért döntött a márka a szimulált motorhang mellett.

A zenész-mérnökök élvezik a munkát, azt mondják, nincs különbség egy zenemű vagy egy Audi-hang megkomponálása közt. Science-fiction filmek inspirálta zenei ötleteket próbálnak ki, valós hangmintákat építenek az e-tron hangjába. A végső hangzás aztán az e-tron sebességétől, a motor fordulatszámától függően változva teremtődik meg a hangsugárzókban.

Ezredmásodpercenként változik a hang, a szintetikus hangzás a motorfordulat, a jármű sebessége, terhelése és egyéb paraméterei alapján számos változótól függ. Az Audi e-sound névre keresztelt muzsika aztán a kocsi aljába épített hangszóróra kerül, melynek csúcsteljesítménye 40 Watt, de általában 5-8 Watt közötti teljesítményen üzemel.

Ez már elvileg elég, hogy a gyalogosok, biciklisek kellő távolságról észleljék a közeledő e-tront. Majd, ha sorozatgyártásba kerül.