Az Avtovaz orosz autógyár leállítja a Lada 2107-es modellek, közismert nevükön a kocka-Ladák gyártását – közölte hétfőn az autógyár szóvivője. Külföld lapok korábban tavaly év végi leállást jósoltak, de a gyár még termel.
Igor Burenkov azt nem mondta el, hogy mikortól áll le a gyártás, csupán annyit közölt, hogy az utóbbi időben erősen visszaesett a klasszikus Lada-modellek kereslete. Az idei első három hónapban a Nyugat-Európában Lada Nova és Lada Riva néven árusított kocsik eladása 76 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest.
A Lada 2107-esek gyártása 1982-ben kezdődött, a Volga menti Togliattiban felépített gyárban. A legjobb időkben évente 700 ezer kocsit állítottak elő. 2011-ben gyártását áthelyezték egy másik városba, Ijevszkbe, az összeszerelést teljesen átvette az IzsAvto.
A 2107-es az utolsó darabja volt a klasszikus hátsókerekes Ladáknak. Az első ilyen modell a 2101-es modell volt, a FIAT 124-es modellen alapult, ami 1967-ben elnyerte az Év Autója díjat. A Lada számos módosítást hajtott végre, más volt a motor, változott a fékrendszer, a sebességváltó, mire piacra került. Az első ilyen autó 1970. április 22-én gördült le Oroszország legnagyobb autógyártója, az Avtovaz szalagjáról
A modellcsalád folyamatosan fejlődött, készült 1200, 1300, 1500, 1600-as motorral, szedán és kombi kivitelben, később modernebb karosszériával, de lényegében alig változott. A 2101-es 1988-ig volt gyártásban. Mellette párhuzamosan beindult a méretes krómozott hűtőmaszkja miatt az emberek körében „parasztmerdzsónak” gúnyolt 2107-es gyártása.
2009-ben már úgy tűnt, hogy befejeződik a hátsókerekes modellek gyártása, mert jelentősen visszaesett a kereslet irántuk, ám 2010-ben az orosz kormány programja új életet lehelt a modellbe. A bevezetett roncsprémium hatására az autó az addigi nagyjából 1,4 millió forint helyett 1 millió forintért elérhetővé vált.
Ennek hatására a Lada Classic értékesítése megduplázódott, egy év alatt 136 006 darab kelt el, így 2010-ben Oroszország legkelendőbb autója volt ismét. Miután befejeződött a régiért új autót program, az érdeklődés is visszaesett.
A Lada klasszikus sorozatából nagyjából 17 millió készült készült, több, mint a Ford T-modellből, ezzel a VW Bogár mögött a második helyen van az egygenerációs autók gyártási darabszámait illetően. (A VW Golf és a Toyota Corolla több teljesen eltérő modellből produkált ennél nagyobb számokat). Azt is tudni lehet, hogy három Ladából kettő a klasszikus sorozatból került ki.
Az Avtovazban 2008 óta 25 százalékos részesedése van a francia Renault csoportnak, azóta az üzemet korszerűsítették. Jelenleg az Avtovaz legnagyobb darabszámban eladott modellje a Lada Kalina, emellett két új modellt, a Grantát és az új Largust állítják elő a gyárban.