Legkésőbb 2013. július 1-jével bevezetné a kormány a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszert (e-útdíj). A döntés értelmében a többletbevétel éves összege 150 milliárd forint lenne. Ugyanekkor szeretnék valamilyen formában bevezetni a fővárosi dugódíjat is.
A Széll Kálmán Terv 2.0 részeként hétfőn benyújtott konvergenciaprogram kiemeli: a közlekedésben érvényesülnie kell a használó fizet elvnek, hogy az úthasználóktól származó bevételekből finanszírozhatóvá váljanak a hazai úthálózat működtetési, karbantartási és felújítási feladatai, illetve fedezet képződjön további közlekedési célokra.
A dokumentumból kiderül: a kormány első olvasatban már megtárgyalta az előterjesztést, amely szerint a rendszer induláskor a gyorsforgalmi utakon és az országos közúthálózat külterületi főúti szakaszain kellene a megtett úttal arányos rendszerben díjat fizetni. az E-útdíj bevezetésekor a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó gépjárművek, fizetnének a megtett úttal arányosan útdíjat.
A 3,5 tonna megengedett össztömeget el nem érő gépjárművek a jelenlegi D1 díjkategóriában maradnának, a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó buszok tengelyszámtól és vontatmánytól függetlenül további döntésig B2 díjkategóriába kerülnének.
A dokumentum kitér arra is: ha az új elektronikus útdíjfizetési rendszer a megadott határidőre nem épülne ki, az e-útdíj bevezetéséig a jelenlegi matricás rendszer érdemi kiterjesztésével is jelentős többletbevétel garantálható.
A kormány új koncepciója szerint elkészült a budapesti közösségi közlekedés fenntartható finanszírozási modelljének koncepciója. A közlekedés finanszírozását a tervek szerint új források segíthetik, például a személyforgalmi behajtási díj.
A kormány támogatja a „dugódíj” infrastruktúrájának uniós forrásból történő teljes kiépítését. Ugyanakkor szükségesnek tartja megvizsgálni a rendszer szűkített, fővárosi forrásbevonásból való mielőbbi megvalósítását annak érdekében, hogy az országos elektronikus útdíjszedési rendszerrel együtt 2013. július 1-jétől üzemelhessen.
A tömegközlekedés működésének közvetlen központi költségvetési támogatása 2013-tól csökken, távlatosan pedig megszűnik. A kormány már döntött arról, hogy a fővárosi közösségi közlekedés 2013. évi támogatását a 2012. évi előirányzathoz mérten is csökkenti 10 milliárd forinttal.