Használt autó vásárlása előtt nagyon sok döntést kell meghoznunk, amelyek a későbbiek során befolyásolhatják a vezetési élményt, a kocsinkra fordítandó költségeket, vagy akár azt is, hogy milyen gyakran kell majd szervizbe járnunk autónkkal. A Weltauto által indított sorozat a felmerülő témákat járja körül, ebben a részben éppen azt a kérdéskört, mennyire megbízhatóak a start&stop rendszerrel szerelt autók.
Az autógyártók is érzékelik az egyre magasabb üzemanyag árakat és az emiatt a vevőktől érkező kisebb fogyasztásra vonatkozó igényt. Egyre több új autó esetében alkalmaznak olyan technikát, amely segít abban, hogy takarékosabban autózhassunk.
Az alacsonyabb fogyasztásra és károsanyag-kibocsátásra hangolt autók (pl. GreenLine, BlueMotion, Ecomotive, ecoFlex) közös jellemzője, hogy ezek a modellek általában start&stop rendszerrel szereltek, képesek a fékezési energia visszanyerésére, módosított a váltó áttételezésük, javított a légellenállásuk, csökkentett a súlyuk és kisebb gördülési ellenállású gumiabroncsokon futnak.
Ezek a tényezők összességében akár 15-20 százalékot is megtakaríthatnak nekünk, azonban azzal szembe kell nézni, hogy a plusz technikai megoldások hosszútávon növelhetik az autó meghibásodásának lehetőségét.
Ha minden feltétel adott (bekötött vezetői öv, becsukott ajtó, felengedett tengelykapcsoló pedál, üres fokozat, automatáknál a fékpedál folyamatos nyomva tartása), akkor a start&stop rendszerrel szerelt autóban a motor magától leáll, és a tengelykapcsoló benyomásával indul be újra.
A leállítás már 25-30 másodperc után megtakarítást eredményez, és csak ezzel a funkcióval akár 10 százalékos fogyasztás csökkenést érhetünk el. Rövidebb, 1-2 másodperces megállások esetén érdemes kikapcsolni a rendszert, mert ebben az esetben nőhet az autó étvágya.
„Ami nem tesz jót a motornak, az a hidegindítás, de ilyenkor még nem is aktivizálódik a rendszer, hanem csak az üzemi hőfok elérése után. A gyakori indítás leginkább az indítómotort és az akkumulátort veszi igénybe, de mivel ezeket kifejezetten e terhelésre alakították át” – mondta el Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója.
A rendszer egyik legfontosabb eleme a speciális akkumulátor, amely jól kezeli a nagy töltő, és kisütő áramot is. A hagyományos akkumulátor ezzel szemben csak rövid ideig bírja ezt a terhelést, ráadásul a fékenergiából termelt energia tárolására sem képes, ami a generátor működését könnyítené normál esetben.
„Ha nem a speciális energiaforrás van a kocsiban, számolnunk kell azzal, hogy rövid időn belül akkumulátort kell cserélnünk. Ezeknél az autóknál minden esetben a speciális AGM akkut javasolt megvenni, ami 40-60 ezer forintért kapható” – vélekedett Horváth Zoltán.
Az alacsony fogyasztásra hangolt kocsik esetében nagy szerepet játszik a motor szoftverének átprogramozása is, amely engedi, hogy az erőforrás alacsony fordulatszámon hajtsa az autót. Emiatt jellemzően hosszabb áttételezésű, alacsony belső súrlódású váltót kapcsolnak a motorhoz, amelynek utolsó fokozata fordulatszám csökkentő áttétel. Az automaták esetében a váltószoftvert is takarékosra szabják ilyen esetben, ami ezt a szempontot tartja szem előtt a váltások során.
Az autó fogyasztásán tovább segít a javított légellenállás, pl. beburkolt orr rész, vagy padlólemez, az alacsonyabbra süllyesztett karosszéria. A súlycsökkentés sem utolsó szempont a takarékos autónál, amit a gyár a kellékek mellőzésével ér el, pl. pótkerék helyett defektjavító készlet.
„A vásárlóknak jelenleg még kevés a tapasztalata, így valamivel óvatosabbak az ilyen rendszerű autókkal. Az általános tanács azonban itt is érvényes, tehát üzletkötés előtt érdemes szakszervizben átnézetni autónkat, és ha ők mindent rendben találnak a kocsival, akkor ne tartsunk ezektől a változatoktól” – tette hozzá a márkaigazgató.