Hosszú idő után először volt tapasztalható jelentős visszaesés a használtautó-piacon, ugyanis 2012 első negyedévében 11,9 százalékkal kevesebb használt gépkocsit írtak át a tavalyi évhez képest – derül ki a Weltauto beszámolójából.
A országos kereskedői hálózattal rendelkező cég rámutat, hogy a tavalyi év második felében bevezetett, gépkocsi-vásárlással kapcsolatos adócsökkentések bizakodásra adtak okot a használtautó-piac szereplőinek körében. Az autótulajdonosok folyamatosan növekvő terhei (pl. üzemanyagárak; baleseti adó; szabálysértési bírságok) azonban ezzel ellentétes reakciót váltottak ki a vásárlókból.
2012 első negyedévében 90 285 gépkocsit írtak át, ami 11,9 százalékkal kevesebb 2011-hez képest, amikor 102 533 autó talált új gazdára. Ennél kisebb arányban csökkent a használtautó-kereskedőknél vásárolt gépkocsik száma, idén januártól március végéig 29 894 autót vettek cégektől, ami 7,5 százalékkal, azaz 2392 kocsival kevesebb a tavalyi évhez képest.
„A használtautó-értékesítések száma ugyan csökkent, ezzel szemben idén több autót hoztak be hazánkba az első három hónapban az egy évvel korábbi mennyiséghez képest. Az import mellett az export is egyre nagyobb szerepet kap, mivel növekvő számot mutat azoknak a száma, akik külföldre adnak el autókat” – mondta el Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója.
A különböző kategóriákban változatlanul az alsó-középkategóriájú autókat vásárolták leginkább a magyarok (27 157 db, piaci részesedés: 30%), de a kisméretű (24 997 db, piaci részesedés: 27%) és a felső-középkategóriájú gépkocsik (14 946 db, piaci részesedés: 16%) is népszerűek voltak.
A márkák szerinti megoszlásban csak kevés autógyártó hozott pozitív értékesítési darabszámot 2011-hez képest. Bár jelentősen visszaesett az értékesítése (-2423 db), továbbra is az Opelből fogyott legtöbb a használtautó-piacon, összesen 12647 darabot írtak át. Második helyen a Suzuki áll 10 120 darab autóval, míg harmadik a Ford 8735-tel. A Ford a korábbi harmadik Volkswagent szorította le a dobogóról.
Nem a márka általános sikere, hanem egy-egy típus szereplése biztosította az említett pozíciókat, a legnépszerűbb használtautó-típus az Opel Astra, amit a Suzuki Swift és Ford Focus követ.
Az üzletkötések során megvásárolt autók több mint 50 százaléka (45 974 db) tíz évnél idősebb korosztályhoz tartozott, ezzel szemben a négy évesnél fiatalabb használt autók aránya mindössze az öt százalékot érte el (4 568 db).