Kismértékű növekedést vár a következő két évben Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a hazai autópiacon. Erdélyi Péter, az egyesület ügyvezető elnöke a kormány hivatalba lépésének közelgő kétéves évfordulója kapcsán adott nyilatkozatában kijelentette: „a kétéves távlaton túl úgy gondolom, hogy legalább további 3-4 év kell ahhoz, hogy a magyar piacon a reális felvevőképességnek megfelelő mennyiségű (100-120 ezer) új gépjármű kerüljön forgalomba”.
Az ügyvezető elnök szerint az ágazat mély válságot él át, amely most már nemcsak az új gépjárművek értékesítése, hanem a szolgáltatói szektor visszaesését is jelenti. Így a hazai reálisnak gondolt vásárlóerő felének megfelelő új gépjárművet értékesítenek.
Az ügyvezető elnök szerint ennek okai a külső válság mellett abban keresendők, hogy a magánvásárlók gyakorlatilag eltűntek a piacról, elsősorban gazdasági helyzetük bizonytalansága és a vevőfinanszírozás jelentős szigorítása miatt.
Nehezen képzelhető el a gépjárműpiac fellendülése valamilyen finanszírozás nélkül. Jelentősen és anyagilag is ösztönözni kellene a korszerű, alacsony károsanyag-kibocsátású gépjárművek elterjedését.
Örömmel vennék, ha 2013 végére az új személygépjárművek értékesítése meghaladná a 60 ezer darabot, a kis-haszonjárműveké a 15 ezer darabot, a motorkerékpároké a 3 ezret, a nagy-haszonjárműveké pedig a 4 ezret – tette hozzá.
Erdélyi Péter szerint az egyre kevesebb garanciaidő alatt futó gépjárműveket egyre inkább a feketegazdaságban javíttatják, ami a legális javítókat szinte megoldhatatlan versenyhelyzetbe hozza, miközben az állam jelentős adó- és járulékbevételtől esik el.
Az MGE számára legfontosabb a feketeimport és a feketejavítók megfékezése, ennek megfelelően szeretnék elérni, hogy minden Magyarországra importált használt és új gépjármű után valamennyi törvényes közteher legyen megfizettetve.
Hozzátette: a számlát nem adó, környezet- és munkavédelmi szabályokat figyelmen kívül hagyó szervizeket be kellene zárni, ami egyfelől a legális szakma versenyképességét állítaná helyre és megszüntetné a motivációt a feketegazdaság felé való kényszerű elmozdulásban, másfelől jogbiztonságot és biztonságosabb közlekedést garantálna a gépjármű tulajdonosoknak, vezetőknek és a többi érintett közlekedőnek. „Nem beszélve persze arról, hogy, a feketegazdaság elleni harc morális oldala mellett a magyar állam adóbevételei is növekedhetnének ezáltal” – fogalmazott az ügyvezető elnök.
További fontos területként említette az egységes járműtörténeti adatbázis megteremtését és működtetését, amelynek segítségével piaci oldalról gátolható a feketejavítók működése.
„Gyengének érzem, annak ellenére, hogy a jó szándékot látom, a jogalkotó eltökéltségét és gyorsaságát a feketegazdaság elleni hatékony fellépésben, ami pedig morális és anyagi, adóbevételi szempontból is hatalmas jelentőséggel bír” – fogalmazott Erdélyi Péter.
Emellett fontos lépésnek nevezte a regisztrációs adó csökkentését, a cégautóadó környezettudatos irányú átstrukturálását és a nyílt végű finanszírozások díjából az áfa részbeni visszaigényelhetőségét. „Úgy gondolom, hogy a helyes irányba megyünk, de sajnos elég lassan. Remélem, hogy a 2012. évben e területen sikerül áttörést elérni. A szándék erre minden félben megvan” – tette hozzá az ügyvezető elnök.
A piac élénkítése szempontjából a legfontosabb ösztönzőnek a magyar gazdaság stabilizálását, a fejlődés beindítását, ezzel az emberek számára a valós és érzett létbiztonság növelését nevezte Erdélyi Péter.
Szerinte fokozott figyelmet kell fordítani az utakon közlekedő gépjárművek műszaki, közlekedésbiztonsági alkalmasságára annak érdekében, hogy a balesetek, ezzel az emberi tragédiák száma tovább csökkenhessen – hangsúlyozta Erdélyi Péter.
Forrás: MTI