A murvás mediterrán ralik közül a Görög-rali (hivatalos nevén Akropolisz-rali) kétségkívül a legnagyobb presztízsű és egyben a legkedveltebb is. A görögországi viadalt először 1950-ben rendezték meg és már azelőtt a sport egyik klasszikusának számított, mielőtt 1973-ban létrehozták a rali-világbajnokságot.

Az európai nyárkezdetre eső futam Athén környéki poros, murvás útjai hírhedten forróak embernek, gépnek egyaránt. Az úton heverő nagy kövek durván felsérthetik az abroncsokat, illetve komoly kárt tehetnek a futóműben. Ennek elkerülésére a csapatok kiegészítő védőlemezeket használnak. A kövek mellett az évnek ebben a szakában jellemző meleg is nagy ellenség, az autók motorját, hajtását is megviseli.

Ez történt tavaly a Görög-ralin:


„Némelyik gyorsasági szakasz sima és gyors utakon zajlik. Mások azonban kövekkel vannak teleszórva, ami nem tesz igazán jót a felfüggesztésnek. A forróság fontos szerepet játszhat, hiszen az ehhez igazított gumiválasztás eldöntheti a végeredményt. Elég gyakori, hogy egy-egy gyorsasági szakaszon elért időeredmény nem olyan fontos. Az egész napi eredményt kell nézni ahhoz, hogy bármilyen következtetést le lehessen vonni” – mondta Sebastien Loeb. „A célom a győzelem lesz. 2011-ben is megvolt a potenciál a győzelemhez és eltökélt vagyok, hogy idén sikerüljön is.”

Loeb nyerte meg a legutóbbi Argentin-ralit, zsinórban hetedszerre, s tavaly, akkori csapattársa, Sebastien Ogier mögött második lett Görögországban. Ugyanakkor 2005-ben és 2008-ban is nyert a versenyen. Mostani csapattársa Mikko Hirvonen, aki nemkülönben jó formában vezet idén, 2011-ben bronzérmesként végzett Görögországban, 2009-ben pedig nyert itt.  Nem kérdés, a Citroën a favorit.

Sebastien Loeb győzelemmel melegített a versenyre, saját csapatával, a Sebastien Loeb Racinggel állt rajthoz a francia Porsche Carrera Kupában a franciaországi Pau-ban. Hírnevéhez méltóan mindkétszer nyert.

A Ford pályáján a rali-világbajnokság 1
A Ford pályáján a rali-világbajnokság 31
Ám nemcsak ő, hanem a Ford versenyzői is győzelemre készülnek Görögországban. A hagyományok alapján erre van is esélyük, hiszen 1973 óta 13-szor nyert itt a csapat. A győzelmek közül hetet az elmúlt 11 évben értek el.  

Visszatér a Fiesta WRC kormány mögé Jari-Matti Latvala, aki kulcscsonttérés miatt nem indult Argentínában. A finn – aki 440 kilométert tesztelt a verseny előtt – állítólag jó formában van, amire szüksége is lesz, hiszen ezen a versenyen kifejezetten fontos a versenyzők jó kondíciója, a fülkében uralkodó hatalmas meleg miatt. Nagy kérdés, hogy végre előrukkol-e egy jó eredménnyel, hiszen a négy versenyen, amelyen indult, háromszor kiesett. Görögországban eddig hétszer rajtolt, legjobb eredménye egy harmadik hely 2009-ből.

Petter Solbergnek kissé jobbak a mutatói, 11-szer indult, ötször végzett a dobogón, 2004-ben nyert is a versenyen. „Ez a szezon legdurvább fordulója, de majd meglátjuk, hogy bizonyítja-e, hogy a legkeményebb” – mondta a norvég. „Sok a nagy szikla Görögországban, ez teszi annyira trükkössé a versenyt. Sokat tanultam a rossz úton való vezetésről, amikor a Szafari-rali még a bajnokság része volt és ez hasznos lehet Görögországban. Okosan kell vezetned egy ilyen versenyen.”
A Ford pályáján a rali-világbajnokság 32 Nem indul a versenyen Dani Sordo és a Prodrive, ők legközelebb Új-Zélandon szállnak versenybe. A MINI-t a portugál csapat képviseli. Ott lesz viszont a VW Motorsport színeiben a tavalyi győztes Sebastien Ogier, Škoda Fabia S2000-essel.

A raliról

A 2012-es Görög-rali négy napon át tart, a 22 gyorsasági szakasz 409,47 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza 1661,39 km. Csütörtök délelőtt esedékes az időmérő, majd délután az első szakasszal kezdetét veszi a futam. Pénteken és szombaton 8-8, vasárnap 5 gyorsasági szakasz vár a mezőnyre. A pénteki napot különösen nehézzé teszi, hogy napközben nem térnek vissza az autók a szervizparkba, hanem két 15 perces, külső helyszíni javítási lehetőség szerepel a programban, ahol a magukkal vitt alkatrészekből gazdálkodhatnak.

A rali főhadiszállását ismét Athéntól nyugatra, a tengerpart közelében, Loutrakiban rendezik be. A televízióban is közvetített power stage idén is a vasárnapi utolsó gyorsasági szakasz, a 3,97 km hosszú New Loutraki lesz.

Az elmúlt évek Akropolisz rali győztesei:

2011        S. Ogier (Citroën)
2009        M. Hirvonen (Ford)
2008        S. Loeb (Citroën)
2007        M. Grönholm (Ford)
2006        M. Grönholm (Ford)
2005        S. Loeb (Citroën)
2004        P. Solberg (Subaru)
2003        M. Märtin (Ford)
2002        C. McRae (Ford)
2001        C. McRae (Ford)
2000        C. McRae (Ford)

A világbajnokság állása az Argentin-rali után:
Pilóták

1. S. Loeb        91 pont
2. P. Solberg     73 pont
3. M. Hirvonen   70 pont
4. M. Östberg    68 pont
5. J. Novikov     43 pont
6. J-M. Latvala  28 pont
7. M. Prokop     26 pont
8. N. Al-Attijah 23 pont
9. D. Sordo       21 pont
10. O. Tanak     16 pont
11. S. Ogier      16 pont

Gyártók

1. Citroën            151 pont
2. Ford WRT         106 pont
3. M-Sport Ford      81 pont
4. Qatar WRT         37 pont
5. Citroen Junior      30 pont
6. Adapta WRT        27 pont
7. Mini WRC             26 pont
8. Brazil WRT           10 pont

Forrás: Amber PR