Magyarországon a 2011-es évben is alig volt tapasztalható emelkedés az új autók forgalomba helyezésének tekintetében, mindössze 45 000 új autót regisztráltak. A gazdasági kómából tehát még korántsem tért magához az autópiac és a szereplők a következő években nem is számítanak erre – mutat rá elemzésében a PricewaterhouseCoopers (PwC).
Rátosi Róbert menedzser, a felmérés eredményeit bemutató szerdai budapesti sajtótájékoztatón elmondta: a vizsgálatban résztvevő válaszadó kereskedők 62 százaléka szerint nem lesz jobb a helyzet az idén. 2013-2014-re 11 százalékuk szerint nincs esély a javulásra, a megkérdezettek 78 százaléka szerint kicsi az esély és csak 11 százalék szerint van esély a javulásra.
A válaszadók 68 százaléka szerint 2014 után azonban már kis esély van a javulásra és 30 százalék szerint van esély rá. A válaszadók előrejelzése alapján az idén mintegy 46 ezer új autót helyeznek forgalomba a tavalyi csaknem 45 ezer után.
Mint a PwC rámutat, a jelenlegi alacsony újautó-értékesítési adatok szükségszerűen magukkal hozták a szerviziparág növekedését: „a kereskedők profitjának 55 százaléka származott innen” – emeli ki a felmérés megállapításaiból dr. Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa. „Ez természetes is, hiszen a 3 milliósra becsült magyar személyautó-állomány teljes kicseréléséhez több mint 60 év kellene a jelenlegi újautó-értékesítési adatok mellett. Azaz ha nem lenne külföldi autóbehozatal 60 évig kellene használnunk autóinkat, hogy a jelenlegi közlekedési igényünket fenntartsuk.
A 2012-ben életbe lépő változások közül a kereskedők várakozásai szerint a gépjármű-átírási illeték változtatása 6 százalékos csökkenést eredményez a használtautó-értékesítésekben, míg a cégautóadó változtatása 8 százalékos visszaesést fog eredményezni az újautó-értékesítések tekintetében. „A legegybehangzóbb a kereskedők véleménye az autóbérlés áfájának levonhatóvá tétele tekintetében: 72 százalék szerint a céges vásárlók között növekedni fog az autóbérlés népszerűsége „- tette hozzá Rátosi Róbert.
Az is nyilvánvalóvá vált, hogy míg pár éve szinte csak hitellel keltek el az autók, addig mára megfordult a trend, mindössze 9 százalék az értékesítések hitellel finanszírozott része.