Az autógyártók a kisebb lökettérfogatú motorok után gőzerővel dolgoznak a járművek tömegének csökkentésén, hogy így faragják le azok üzemanyag-fogyasztását. A Ford és a Dow kutatómérnökei közös erővel dolgoznak az olcsón előállítható szénszálas anyagok és az ezen alapuló alkatrészgyártási technológiák kifejlesztésén.
„Egy jármű energia-felhasználását kétféleképpen javíthatjuk: vagy hatékonyabbá tesszük az üzemanyag mozgási energiává történő átalakítását, vagy pedig csökkentjük a hajtáslánc terhelését” – magyarázza Paul Mascarenas, a Ford kutatás-fejlesztésért felelős alelnöke. „A Ford az EcoBoost motorcsalád és az elektromos hajtás bevezetésével már nekilátott, hogy hatékonyabbá tegye az energia átalakításának folyamatát; a terhelés mérséklésének módja pedig a tömegcsökkentés és a még tökéletesebb aerodinamika.”
A repülőgépipar és az autósport évtizedek óta alkalmaz szénszálas anyagokat, mivel az ebből készült alkatrészek rendkívül erősek és könnyűek. Ám ezek az anyagok eddig túlságosan drágák voltak ahhoz, hogy gazdaságosan felhasználhatók legyenek a tömeggyártásban.
A Dow és a Ford együttműködése nyomán a fejlesztőmérnökök első feladata, hogy kidolgozzák az autóipari szinten is felhasználható szénszálas anyagok gazdaságos előállításának módját, és olyan részegység-gyártási eljárásokat fejlesszenek ki, amelyek az autóipari tömegtermelés során is alkalmazhatók.
Az új megoldások révén a jövőbeni Ford-modellek tömege akár 340 kilogrammal is csökkenhet, ami kulcsfontosságú lehet az üzemanyag-fogyasztás és az elektromos autók hatótávolsága szempontjából.
Ha a kutatások eredményre vezetnek, akkor a szénszálas alkatrészek az évtized második felében megjelenhetnek a Ford-modellekben, lehetővé téve, hogy a járművek fogyasztása 4,7 l/100 km-es érték alá csökkenjen. Az új anyag alkalmazása a Ford plug-in hibrid kínálatának kiszélesítését is elősegítheti.