A Parlament egyik tárgyalójában ült össze szerdán délután először az a munkacsoport, melynek feladata a hazai közúti közlekedés-szabályozás hibáinak feltárása egy majdani új KRESZ, egy finomabb szabálysértési törvény megalapozásához és egyéb kapcsolódó jogszabályok átalakításához.
Bíró Márk, Nógrád megyei fideszes képviselő – a Fidesz-frakció támogatását bírva – összetoborzott egy esküdtszéknyi embert a magyar közélet közlekedéssel kapcsolatos területeiről, hogy segítsenek elegendő információt és ötletet összehozni ehhez a munkához. A cél, hogy az új közlekedési szabályok lehetőleg minél szélesebb társadalmi bázison nyugodjanak, tükrözzék az életszerűséget, a hétköznapi valóságot – és persze kellően szakmaiak, tudományosan megalapozottak legyenek ahhoz, hogy ne rontsák le a magyar közlekedés-biztonságot.
(A vezess.hu főszerkesztője, Rácz Tamás is a munkacsoport tagja, részben autós-közlekedési szakújságírói, részben a konkrét magyar alkalmazott közlekedés-szabályozási hibákat kijavítani hivatott Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesületi elnöki minőségében.)
Az első ülésen két izgalmas tapasztalatot is leszűrhettünk. Az egyik, hogy legyen bár nyugalmazott rendőr, kerékpáros érdekvédő, teherfuvarozói egyesületi tisztségviselő, gépjárművezető-oktató, parlamenti képviselő vagy akár újságíró, ha valóban közlekedik, autózik Magyarországon, nagyon hasonlóan képes látni a jelenlegi rendszer hibáit és a megoldási lehetőségeket. Pártsemleges, politikasemleges téma ez, meg kell becsülni az ilyet.
A másik, és ez már konkrét azonnali és távlati javaslatok megfogalmazását is előre vetíti, hogy az objektív felelősségi rendszer ezer sebből vérzik, számos szempontból kontraproduktív, valóban egzisztenciálisan fenyeget polgárokat, valamint hogy a jelenlegi bírságolási törvényi szabályozás teljességgel aránytalanná teszi a közlekedési vétségek, szabálysértések, bűncselekmények szankciórendszerét. (50 ezer egy beragadás a piros lámpába, 15 ezer egy megfordulás az autópályán, hogy mást ne mondjunk).
Hogy mikor lesz először az utakon is érzékelhető hatása a munkacsoport működésének, még nehéz megmondani, de mivel kormányoldali érdeklődés is mutatkozik irántunk, remélhetőleg már az egészen közeli döntésekben is lesz módunk képviselni a magyar közúti közlekedők józan eszét.
Aki szeretné segíteni a munkát, a kreszmodositas@gmail.com email-címen teheti meg javaslatait, juttathatja el ötleteit, felvetéseit a csoporthoz.