Jelenleg is zajlik Galyatetőn a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének konferenciája, amelyről később részletesen is írunk. Az idén tizedik születésnapját ünneplő GÉMOSZ elnökével, Gablini Gáborral beszélgettünk a magyar autópiacról.
Milyen hatással van a piacra a regadó jelentős csökkentése?
A fogyasztási adót 2004-től felváltó regisztrációs adót a kormányok felfelé tekergették, abból kiindulva, hogy a magasabb tétellel nő a bevétel. Ez egy határon túl már nem működött, az enyhítés indokolt volt. A regisztrációs adó csökkentésével elsősorban az autóimportőr leányvállalatok jártak jól, mert nagyobb játékteret biztosít számukra.
Tipikus vevők a fiatal családok, jó állásban dolgozó diplomás szülőkkel. Két autóra ritkán van pénz, egy többfunkciós, kellően tágas autót vesznek a gyermekek megszületése után, ezért is négymillió forint az átlagár. A cégeknél a méretcsökkentés a trend, aki eddig Focusban ült, annak legyen elég egy Fiesta.
Mi a helyzet a napi forgalomba helyezéssel?
Felbolygatja az értékesítési rangsort az egyes márkák által preferált napi forgalomba helyezés. Ezek az autók egy napra kapnak rendszámot, regisztrációs terheiket az importőr kifizeti az érintett márkakereskedőknek, majd az autót kivonják a forgalomból és eladják külföldre. A forint gyengeségével megéri külföldre vinni az új autókat.
Mekkora nagyságrendről van szó?
Nagyjából az értékesítések 20 százalékát teszi ki a trükközés. Ez az évi 9-10 ezer autó már olyan nagyságrend, ami irritálja a kétszámjegyű veszteségeket elszenvedő olasz, francia, spanyol piac márkakereskedőit és importőreit.
Hány munkahely veszett el az autóértékesítési szakmában?
Hatvan százalékkal csökkent a márkakereskedések száma, ma már csak 300 tulajdonos alkotja az autókereskedelmi szakmát. Legalább 15 000 állás szűnt meg, a létszámcsökkentés 30-40 százalék közötti. Konkrétan a Gablini-cégcsoportnál 200 fő helyett már csak 126-an dolgozunk.
Az áfát és a regadót levonva a magyarországi autóárak a legalacsonyabbak közé tartoznak Európában, de a nyomott gyári átadási árak megugorhatnak a jövőben. A kis darabszámok kevésbé indokolják, hogy az autógyártók fenntartsák ezt a szintet.