A 2012-es Görög-rali pénteki programja:
SS2 Aghia Marina 13,80km
SS3 Thiva 1 23,60km
SS4 Elikonas 1 19,89km
Szerviz Itea
SS5 Bauxites 1 23,17km
SS6 Drosshori 22,00km
Szerviz Itea
SS7 Bauxites 2 23,17km
SS8 Elikonas 2 19,89km
SS9 Thiva 2 23,60km
Nyolc szakasz, 170 versenykilométer és 538 kilométer összekötő szakasz. A 2012-es Görög-rali résztvevőinek, igazán komoly napot kellet teljesíteni pénteken. A korábbi évekhez képest korábbra került a naptárban a verseny, ami több csapadékot és hűvösebb időjárást eredményezett, ebből viszont nemcsak kevesebb por, de fantasztikus küzdelem alakult ki. A rali-világbajnokság hatodik futamán a két top csapat négy pilótája minimális különbségekkel, elképesztő tempóval száguldott. Mintha a Finn-ralit látnánk, olyan kicsik a különbségek. A Ford csapatvezetője, Malcolm Wilson szerint kétséges, hogy mind a négyen célba érjenek, ha ezt a tempót tartják holnap is.
Ebből a küzdelemből Sebastien Loeb került ki egyelőre győztesen, hiszen a címvédő 6,5 másodperccel vezet Jari-Matti Latvala előtt. Loeb most nem szorta a szakaszgyőzelmeket, de gyilkos kiegyensúlyozottsággal, hibamentes száguldott.
A nap elején még fordított volt a sorrend, miután a Ford versenyzője a tegnapi első szakaszt követően a ma reggel kettes és hármas szakaszokon is a leggyorsabb volt. Ám a negyedik szakaszon Latvala elrontott egy kanyart, ahol nagy sár volt. Túlfékezte a kerekeket, lefulladt a motorja és nem tudott befordulni, hanem túlcsúszott, kb. 10 másodpercet veszített, illetve az első helyét. Az ötös és hatos szakaszokon is elmaradt Loeb mögött, ezeken a sarasabb szakaszokon a finn nem érezte annyira a Fiestát.
A délutáni harmadik körben azután Latvala újra jobban szerepelt két szakaszt is megnyert, de az állást megfordítania már nem tudta, csak közelebb került Loeb-höz. Ám ez is igazán figyelemre méltó, tekintve, hogy hat hete eltörte a kulcscsontját sífutás közben.
„Vezetünk, ez a legfontosabb” – mondta a nyolcszoros világbajnok. „Jól mentünk és nem is hibáztam egészen az utolsó szakaszig, ahol sok volt a por és apró hibákat vétettem a végén. Leszámítva az utolsó szakaszt, jó napunk volt”
„Ez egy jó nap volt” – értékelt Latvala. „Nem teljesítettem jól az ötös és hatos szakaszokon, de jól harcoltam délután, amikor próbáltam elkapni Loeböt. Harcolok, de csak tizedeket nyerek.”
Az Istenek-ralijának is becézett futamo képzeletbeli dobogóján a Ford másik versenyzője Petter Solberg áll, aki nemcsak az eredmények örülhet, hanem egyáltalán annak, hogy versenyben van még. Jól kezdett reggel és a tegnapi elrontott gumiválasztás miatt lemaradásából sikerült faragnia, sőt megelőzte Mikko Hirvonent is a harmadik helyért. Ám a hatos szakaszon keményen eltalált egy nagyobb követ, amely felütötte a differenciálművet és elhajlította a kardánt, eltört a felnije és defektet kapott.
A pályán nem veszített sok időt, de félő volt, hogy banánalakúra hajlott kardánnal aligha éri el az esti célt, miután ezen a napon csak 15 perces külső szerviz szerepelt a programban, ahol csak kisebb javítások végezhetők. Egy távtartó beépítésével azonban a Ford szerelői megoldották. Solberg pedig, aki az eset nyomán visszaesett a negyedik helyre, szakaszgyőzelemmel és a harmadik hely visszaszerzésével hálálta meg munkájukat.
„Nem hiszem el, hogy milyen erős ez a kocsi – fantasztikus. Soha nem volt még ilyen megdöbbentő élményem. Mentünk normálisan, aztán hirtelen a kocsi orra állt – nézzék meg a videón, teljesen hihetetlen” – mondta a norvég. „Amikor defektet kaptunk azt hittem vége. Amikor éreztük a kardán remegését, nem hittem, hogy lehetséges versenyeznünk, de az volt és abszolút időt mentünk. A holnapi nap hosszú és még bármi megtörténhet”
Petter Solberg harmadik helyében persze az is szerepet játszott, hogy Mikko Hirvonen a délután kétszer is – a hetes és a kilences szakaszon – defektet kapott. Ezek közül a második volt veszélyesebb, akkor Mads Ostberg porában rosszul látott és túlságosan keresztbe csúszott és eltalálta a partfalat, akkor majd fél percet veszített. Ám összességében így sincs veszve minden, hiszen 50 másodpercnyire van az elejétől.
Mögöttük viszont óriási az űr. Az ötödik helyezett Jevgyníj Novikov már közel négy perccel van lemaradva. Az orosznak előbb a turbóval akadt gondja, majd a sebességváltó rakoncátlankodott. A hatodik Martin Porkop, aki a hatodik szakaszon járta meg a bozótost.
Nasszer Al-Attiyah-t találjuk a hetedik helyen, aki Mads Ostberget előzi meg. A fiatal norvég sokáig a legjobb privát volt és viszonylag közel volt a száguldó négyeshez, de a kilences szakaszon lecsúszott az útról, ahol a nézők ahelyett, hogy visszatolták volna az autóját az útra, inkább a fotózással voltak elfoglalva. Három helyet veszített.
Thiery Neuville a hatodik helyen állt a nyolcas szakaszt követően, ám az utolsó gyorsaságin az egyik féltengely eltört a Citroënben és a 11. helyig esett vissza. A Top10-be így a VW Motorsport két Škodája került be, Sebastien Ogier és Andreas Mikklsen vezetésével.
Ott Tanak megint elszomorítja az M-Sportot, a jövő reménysége ugyanis ismét hibázott. A hetedik szakaszon túl gyorsan érkezett egy kanyarba és megütötte a bal hátsó futóművet. Holnap vélhetően hátránnyal visszaállhat, hogy tanuljon.
A Görög-rali péntekjéről:
A 2012-es Görög-rali állása a pénteki nap után (9/22 szakasz):
1. Sebastien Loeb, Citroën Total WRT DS3 WRC 2ó 14p 01.3mp M
2. Jari-Matti Latvala, Ford WRT Fiesta RS WRC +6.5mp M
3. Petter Solberg, Ford WRT Fiesta RS WRC +17.7mp M
4. Mikko Hirvonen, Citroën Total WRT DS3 WRC +47.9mp M
5. Evgeny Novikov, M-Sport Ford WRT Fiesta RS WRC +3p 54.9mp M
6. Martin Prokop Ford Fiesta RS WRC +4p 46.7mp
7. Nasser Al-Attiyah Qatar WRT Citroën DS3 WRC +4p 56.9mp M
8. Mads Ostberg Adapta WRT Fiesta RS WRC +5p 14.6mp
9. Sebastien Ogier, VW Motorsport Škoda Fabia S2000 +5p 27.2mp
10. Andreas Mikkelsen, VW Motorsport Škoda Fabia S2000 +6p 31.0mp
A részletes eredményekért kattintson erre a linkre.
M= konstruktőr
Összefoglaló a pénteki napról
Holnap nyolc szakasz vár a mezőnyre.