Bioetanol üzemet építtet az ír érdekeltségű Pannonia Ethanol Mohács Zrt. Mohácson mintegy 48 milliárd forintból, a 2013 végére elkészülő létesítmény alapkövét a múlt héten rakták le a Duna-parti városban.

Feliratos
Vajon zöld?

Vajon zöld?

Vajon zöld?


Mark Turley, a cég vezérigazgatója az eseményen elmondta, hogy az üzem a tervek szerint évente 240 millió liter bioetanol üzemanyagot és 175 ezer tonna, állatok etetésére használható száraz kukoricatörkölyt állít elő. A gyár építése mintegy 600 embernek ad munkát, üzemeltetése közvetlenül 75, közvetve ezer ember hosszú távú megélhetését biztosíthatja.

 Megjegyezte:  cégük anyavállalata, az Ethanol Europe Renewables LTD ezzel – a dunaföldvári mellett – második magyarországi bioetanol üzemét hozza létre. A mohácsi Európa egyik legkorszerűbb ilyen létesítményeként az általa előállított tiszta, környezetbarát üzemanyagként felhasználható bioetanollal segíti a megfelelést a megújuló energiával kapcsolatos az európai uniós rendelkezéseknek és jelentős szerepet játszik az üvegházhatás csökkentésében.

A cégvezető kitért rá, hogy a jó közlekedési infrastruktúra okán döntöttek a mohácsi beruházás mellett, amelynek kivitelezője az az amerikai Fagen Inc. lesz, amely az Egyesült Államokban már 93 bioetanol üzemet épített.

Szekó József, Mohács polgármestere rámutatott, hogy a Pannonia Ethanol évente 600 ezer tonna kukoricát vásárol majd fel elsősorban hazai termelőktől, akik számára az üzem így értékesítési lehetőséget, hosszú távú megélhetést, az önkormányzatnak pedig azt jelenti, hogy megduplázódik a jelenlegi mintegy 400 millió forintos éves helyi iparűzésiadó-bevétele.

Ron Fagen, a Fagen Europe LLC elnöke arra mutatott rá, hogy a bioetanol-iparág virágzása csak néhány éve kezdődött az Egyesült Államokban, ahol a felhasznált üzemanyag mennyiségének 2000-ben még fél, tavaly pedig már 10 százaléka volt bioetanol. A közlekedéshez szükséges üzemanyag felhasználásánál ma ennél is jobb, több mint 30 százalék a bioetanol aránya.

Szavai szerint a bioetanol-gyártás mérsékli az üzemanyagárak emelkedését és hozzájárul, hogy a mezőgazdaság, más ágazatokkal ellentétben, ne szenvedje el a recesszió negatív hatásait.

Forrás: MTI