Hiány van az egy-kétéves, keveset futott gépkocsikból, a 150 ezer kilométernél többet futott autók viszont kortól függetlenül csaknem eladhatatlanok. A LeasePlan Hungária Zrt., hazánk vezető flotta- és gépjárműkezelője – amely több ezer használt autót értékesít minden évben – szemléletváltásban és a vállalati cégautók tudatos fiatalosításában látja a pozitív jövőt.

Csökken az órapörgetések aránya 1
Csökken az órapörgetések aránya 21


Év elején drasztikusan csökkent a korszerű, EU5-ös motorokkal szerelt autók regisztrációs adója. A forint is erősödött, így olcsóbbá vált a használt autók külföldi beszerzése, amely az első negyedévben az import megduplázódását eredményezte.

Azonban minden második behozott autó 9 évesnél idősebb és csak egyharmaduk számít fiatalnak, kevesebb mint 5 évvel. Az összes tavaly értékesített használt autó közel 70%-a 4 évesnél korosabb volt, azonban papíron csak a 28%-ukkal tettek meg 150 ezer kilométernél többet. Mivel egy új szabályozás értelmében a kilométeróra-állásokat az okmányirodák és a műszaki vizsgáztatók is rögzítik, nyomon követhetőbbé vált az autók magyarországi előélete, ez pedig úgy tűnik, visszaszorítja a szabadságvesztéssel is büntethető manipulációs óracsalásokat. Az azonnali eredmény már a statisztikákban is megmutatkozik, hiszen az első negyedévben átírt autók átlagos kilométerállása 20%-kal megnőtt a korábbiakhoz képest.

Horányi István, a LeasePlan Hungária Zrt. operációs igazgatója a piac átalakulását várja az elkövetkező időben. Véleménye szerint egyre inkább elfogadottak lesznek a 150 ezer kilométert is meghaladó futásteljesítményű, de jó állapotú, nyomon követhető szerviztörténettel értékesített autók. „A vevők szemléletváltását okozhatja, hogy az eladók által kínált gépkocsik adataiban jobban megbízhatnak, ezzel párhuzamosan azt várjuk, egyre többre értékelik majd a gondosan szervizelt és dokumentált előélettel rendelkező járműveket. A jó vétel fogalma a jövőben el fog tolódni a ‘nagyon keveset futott és olcsó’ kategóriától a ‘szakszervizben rendszeresen karbantartott, megfelelő ár-érték arányú’ gépkocsik felé.”

A lassan enyhülő válság azonban továbbra sem kedvez a piac élénkülésének. A bizonytalan gazdasági környezetben az emberek nem mernek hitelt felvenni, bár a bankok lassan újra nyitnának a használtautó-hitelezés irányába. Időszakosan további lakossági forrásokat vont el a használtautó-vásárlásoktól a tavaly év végi végtörlesztés is.

A flottakezelő szakembere szerint azonban óvatos derűlátásra adhat okot a fiatal használt autók iránti kereslet. Ez a tendencia a flottakezelőket a 90-120 ezer kilométerre kötött 3-4 éves futamidejű szerződések esetében a maradványértékek növelésére sarkallhatja, így ösztönözve az újautó-bérlőket a rövidebb futamidő és alacsonyabb futásteljesítmény választására.