5274 személysérüléses közúti baleset történt Magyarország közútjain 2012. január 1. és május 31. között. Jó hír, hogy ez a szám 5,42 %-kal kisebb, mint 2011 azonos időszakában, akkor 5576 balesetet regisztráltak – derül ki a rendőrség adataiból.
Egyaránt csökkent a súlyos és a könnyű sérüléses balesetek száma, előbbi 6,95 %-kal, utóbbi 5,18 %-kal kisebb értéket mutat. Sajnálatos eredmény viszont, hogy a halálos kimenetellel végződött közúti balesetek számában 2,6 %-os növekedés tapasztalható.
Utóbbi adatból következik, hogy az év első öt hónapjában a közúti balesetben meghalt személyek száma a tavalyi 208 főről 220 főre emelkedett. A 12-vel több áldozat 5,77 %-os növekedést takar 2011 azonos időszakához képest.
Az ittasan okozott személyi sérüléssel járó közúti balesetek számában gyakorlatilag nem történt érdemi változás, a tavalyi 563-al szemben idén május végéig kettővel kevesebb, azaz 561 ittas baleset történt. Az ittasan okozott baleseteknek az összes személysérüléses közúti baleseten belüli aránya 10,64 %, vagyis átlagosan minden kilencedik személysérüléses közúti balesetet ittas vezető okoz!
Nem történt említésre méltó változás a közúti balesetek legfőbb okaiban. A személyi sérüléssel járó balesetek 28 %-ának a hátterében a gyorshajtás áll (1458 baleset), az elsőbbségi jog megsértése miatt 1278 baleset, a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 761 baleset történt.
A közúti balesetek túlnyomó részét, 61 százalékát a személygépkocsi-vezetők okozták, bár megjegyzendő, hogy a közúti forgalmon belüli aránya ennek a közlekedői csoportnak a legmagasabb. A tehergépkocsi-vezetők a balesetek 9 %-ának, az autóbusz-vezetők pedig az összes baleset 1 %-ának az okozásáért felelősek. A motorkerékpárosok és a segédmotoros kerékpárosok az összes baleset 4-4 %-át okozták.
Továbbra is magas a kerékpárosok aránya a balesetet okozók körében, hiszen a motor nélküli kétkerekűek hajtói az összes baleset 12 %-át okozták, azaz összesen 612 balesetet. A tavalyi 539-el szemben ez 12 %-os növekedést jelent.
Elgondolkodtató, hogy a nyári, fő kerékpáros szezon előtti időszakban, a téli és tavaszi hónapokban a kerékpárosok több személyi sérüléssel járó közúti balesetet okoztak, mint a segédmotor-kerékpárosok, a motorkerékpárosok, az autóbusz-vezetők és az „egyéb járművek” vezetői összesen! (Autósok nincsenek benne)
Forrás: ORFK-OBB