Villanyautóként támad fel a Saab 1
Villanyautóként támad fel a Saab 11 Újjászülethet a Saab. Egy svéd-kínai, japán támogatottságú befektetési csoport megegyezett a csődbe ment Saab Automobile megvásárlásáról, egy igen összetett üzlet nyomán. A vevő, a National Electric Vehicle Sweden AB tervei szerint elektromos autókat fognak gyártani a Saab trollhattani telephelyén. Míg korábban 3900 ember dolgozott a gyárban, egyelőre 200 emberrel terveznek.

2013 végére, 2014 elejére tervezik az első modell bemutatását, amelynek alapját a Saab 9-3-as modell adná.  A bejelentés szerint a marketing és az értékesítés is globális szinten zajlik majd, de kezdetben a kínai piacra koncentrál a vállalat, mert ott van a villanyautók legnagyobb piaca.

Úgy tudni, hogy a Saab eladását a korábbi tulajdonos General Motors eddig azért akadályozta, hogy megóvja a technológiáját, hiszen pl. Saab 9-5 műszaki megoldásai sokban azonosak Opel- és Buick-modellekkéivel. Illetve voltak olyan hírek is, hogy ezzel is védeni kívánta a kínai SAIC Motorral fennálló együttműködését, azaz, hogy nem enged egy „házon belülről” érkező konkurenst a kínai piacra.

Ennek megfelelően NEVS csak a 9-3 jogait kapta meg és nem ve(he)tte meg a legújabb modellek, a 9-5 és a 9-4X jogait. Sőt egyelőre a márkanévről is egyeztetnek, az sem került az új tulajdonoshoz, ahogy az alkatrészüzletág sem, amelyet a Saabnak biztosított kölcsön fejében a svéd állam kapott meg. Ugyanakkor a NEVS megszerezte a jövőbeli Saab-modellekhez fejlesztett Phoenix padlólemezt, amely jó alapot nyújthat új modellek elkészítéséhez.

A GM 2010-ben számos jogot megtartva adta el a Saabot a Spykernek, miután maga is csődközelbe jutott és igyekezett racionalizálni a működését és megszabadulni a veszteséges márkáitól. Ám a holland vállalat sem tudta talpra állítani a svéd gyárat, az állami támogatás és a hitelek ellenére 2011-ben leállt a termelés, miután nem tudták fizetni a beszállítókat és a dolgozókat. Azóta folyamatosan újabb és újabb befektetőkkel tárgyalnak, de eddig mindhiába.