Ismét összeállította a legtakarékosabb/legtisztább autók listáját a francia környezetvédelmi és energiaügynökség, az Ademe. A minősítés a megvizsgált típusok széndioxid-kibocsátását és fogyasztását értékeli az európai irányelvnek megfelelően. Az Ademe tizenegyedik alkalommal tette közzé az éves listát a Franciaországban közlekedő járművekre vonatkozólag.
A francia gépkocsipark háromnegyedét képviselő dízelmotoros gépkocsik mezőnyének két első helyén négy smart típus osztozik, amelyek CO2-kibocsátása nem haladja meg a 87 grammot kilométerenként. Ez 3,4 literes átlagfogyasztásnak felel meg.
A harmadik helyen is több jármű található: egy Renault Clio modell mellett a SEAT Ibiza, a Škoda Fabia és a Volkswagen Polo Bluemotion szerezte meg a dobogós minősítést.
A benzinmotoros járműveknél a Toyota három hibrid modellje osztozik az első két helyen, az Auris és Prius mellett a Lexus CT200h 87 g/km értéket produkál, ami 3,8 literes fogyasztást jelent. Őket a FIAT 500-as két típusa követi.
Az autóipar világszerte évről évre javítja a járművek képességeit. Idén fordult elő első ízben, hogy az első tíz helyen álló gépkocsik mindegyike A-osztályú, azaz 100 gramm szén-dioxidnál kevesebbet bocsát ki kilométerenként. Az európai szabályozás 2030-ra írja elő minden autó számára a 95 g/km szint elérését. Az Ademe felmérése szerint a CO2-kibocsátás szinte azonos szintű a dízel- és a benzines járműveknél.
Hat év alatt a teljes franciaországi gázolajfogyasztás 300 ezer tonnával csökkent, míg a benzinfogyasztás 200 ezerrel. Ebben persze nem csupán a motorok jobb konstrukciója játszott fontos szerepet, hanem az üzemanyag árának az emelkedése is. 2008-ban még 140 g/km volt az átlagos szén-dioxid kibocsátás 2011-ben 127 g/km-re csökkent. Az európai átlag 136 g/km-es érték volt 2011-ben.
Franciaországban márkaszinten a FIAT volt a legjobb 2011-ben 118 g/km-es értékével, megelőzve a Fordot és Toyotát, amelyek 123 g/km-t produkáltak. A három francia gyártó, a Citroën, a Peugeot és a Renault egyaránt 125 g/km mutatóval rendelkezik 2011-re.
Még a négykerék-meghajtású járművek és a nagy német személyautók, a Mercedes- és BMW-kocsik is javították teljesítményüket, ám súlyuk továbbra is kizáró tényező a toplistán. Száz kilós többletsúly 5 százalékkal növeli a fogyasztást, a szén-dioxid-kibocsátást pedig kilométerenként 5-10 grammal fokozza.
A lista révén bárki összehasonlíthatja a járművek teljesítményét. „A személygépkocsikat persze nem pusztán racionális szempontok alapján választják ki, ellentétben a kamionokkal, amelyeknél rendszerint csak a műszaki és az anyagi tényezők jönnek számításba” – fejtette ki Francois Loos, az Ademe elnöke. Mint hozzáfűzte, a személyautó nem csupán közlekedési eszköz, hanem „a vásárlóerő fitogtatásának eszköze is”.
A széndioxid-kibocsátás csökkentéséhez a szakértők szerint nem elég a technológiát fejleszteni: előbb a magatartási elvárásokat, majd az életmódot is meg kell változtatni. „Azzal például, hogy munkába menet másokat is felveszünk, növeljük energetikai hatékonyságunkat” – mondta Patrick Coroller, az Ademe közlekedési szakembere.