A 2012-es Új-Zéland-rali vasárnapi programja:
SS16 Burnside/ Wech Access 1 7,30km
SS17 Puhoi 1 17,94km
SS18 Auckland Domain 1 2,05km
Szerviz Auckland (30mins)
SS19 Auckland Domain 2 2,05km
SS20 Puhoi 2 17,94km
SS21 Ahuroa 6,75km
SS22 Burnside/ Wech Access 2 7,30km
Igazi verseny nélkül zárult a 2012-es Új-Zéland-rali. Yves Matton, a Citroën csapatvezetője kérésére a két versenyzője vasárnap már nem csatázott, hanem a pozícióikat tartva autóztak a célig, biztosítva a francia csapat idei harmadik kettős győzelmét.
Az esőtől sarassá vált pályákon Sebastien Loeb és Mikko Hirvonen is bőven képességei határa alatt autózott. Míg a korábbi két napon ők diktálták a tempót, a zárónapon 6-7-8. idők is megjelentek neveik mellett. De tehették, hiszen a harmadik helyezett Petter Solberg másfél perces hátrányban volt szombat este.
Győzelmével Sebastien Loeb 145-re növelte pontjainak számát, azaz már 38 ponttal vezet csapattársa, Mikko Hirvonen előtt. Ez volt az idei ötödik győzelme a címvédőnek, ami igazán briliáns, tekintve, hogy hét versenyt rendeztek. Összességében már 72 győzelemnél jár a nyolcszoros világbajnok.
„Hosszú hétvége volt és nem vezettem tökéletesen” – értékelt Loeb a versenyt követően. „Elkövettem néhány hibát a power stage-en (a külön pontokért zajló záró szakasz – a szerk.), amikor túl keményen hajtottam, háromszor is túl szélesen csúsztam, de a legfontosabb, hogy nyertünk. Izgalmas csatát vívtunk Mikkóval tegnap, nagyon jó győzelemmel távozni.”
A két Citroën végig remekelt az Új-Zéland-ralin. Remekül bevált, hogy pénteken – esős körülmények között – a mezőny elején indultak és a gumitaktikájuk is működött. Miközben a Fordnál sokasodtak a problémák, a francia csapat autói elléptek. Gyakorlatilag már pénteken eldőlt a verseny, bár Loeb és Hirvonen még szombaton is küzdött az elsőségért, egészen a csapatvezető döntéséig.
Petter Solberg, a Ford versenyzője állhatott fel a dobogó harmadik fokára, idén már negyedik alkalommal. Vasárnap már ő is csak arra törekedett, hogy megtartsa a harmadik helyet. A norvég pénteken a legtöbb ellenfelével szemben nem a lágy, hanem a kemény gumikon vágott neki a versenynek, ami megpecsételte a sorsát. Kilométerenként egy másodpercet veszíttet a jóval kisebb tapadású gumival. Hiába volt gyors a megfelelő gumik felszerelése után, a csapatdöntéssel született hibát két és fél nap alatt sem tudta maradéktalanul ledolgozni. A hetedik helyről a harmadikig jutott.
„Nagyon elégedett vagyok azzal, ahogy zárult a verseny, különösen azután, ami az első napon történt”, mondta Solberg a célban. „Nyerni jöttünk, de a harmadik hely is elég jó, szóval elégedettnek kell lennünk vele. A csapat és az autó fantasztikus, de folytatnunk kell, és remélhetőleg egy napon hamarosan egy győzelem is követi ezt.”
Nem is lehet panasz a norvég teljesítményére, hiszen második számú versenyzőnek szerződtette a Ford. Ami hiányzik, az a győzelem, azt pedig Jari-Matti Latvalától várnák, de a 27 éves versenyző borzalmas idényt produkál.
Egy-egy villanásra továbbra is képes, hiszen megnyerte az időmérőt, majd a verseny végén, a külön pontokért zajló power stage-et is, de magán a versenyen ismét leszerepelt. Pénteken túl szűken vágott le egy kanyart és a versenyautó kereke beakadt a drótkerítésbe, ami négy percre foglyul ejtette azt.
Hetedik helye nyomán a bajnokságban visszacsúszott a hatodik helyre, 91 pont hátrányban van a pontversenyben vezető Loebbel szemben, így bár matematikailag még van esélye a bajnoki címre, de ehhez helyet kellene cserélni a francia világbajnokkal a győzelmek és vereségek tekintetében, ami nem fog megtörténni.
Jevgenyij Novikov eredményes futamot zárt, hiszen a legjobb privát versenyzőként a negyedik helyen végzett. „Jó hétvégénk volt, a gumiválasztásunk is remekül alakult” – összegzett a bajnokságban az ötödik helyre előlépett orosz.
Novikov fő ellenfele a szintén az M-Sportnál versenyző Ott Tanak volt a hétvégén, de az észt versenyző ezúttal sem tudta hiba nélkül befejezni a versenyt. A 20. szakaszon felborult a Fiestával és kiesett az ötödik helyről. A Ford gyári csapatának autóit is felkészítő M-Sport korábban hosszútávú szerződést kötött vele, de mióta WRC-ben versenyez, a sebessége mellett kevés erényét csillogtatta.
Ennél szebben teljesített a Citroën junior versenyzője, Thiery Neuville, aki először versenyzett a szigetországban. A belga versenyző eredetileg nem indult volna Új-Zélandon a jelentős költségek miatt, de Nasszer Al-Attijah felajánlotta neki az autóját, miután ő a londoni olimpiára készül jelenleg, ahol skeet lövésben képviseli Katart. Neuville vasárnap három szakaszt is megnyert, így lehet, hogy Tanak kiesése nélkül is megszerezte volna tőle az ötödik helyet.
Dani Sordo végzett az ötödik helyen. A spanyol Solberghez hasonlóan elgumizta magát pénteken, de sok időt veszített a sebességváltó hibája miatt is. A legjobb tíz listáját a már említett Latvala, Armindo Araujo, Ken Block és a többéves kihagyás után visszatérő Manfred Stohl tölti ki.
2012-es Új-Zéland rali végeredménye (22/22 szakasz):
1. Sebastien Loeb, Citroën DS3 WRC 4ó 4p51,2mp
2. Mikko Hirvonen, Citroën DS3 WRC + 29,6mp
3. Petter Solberg, Ford Fiesta RS WRC + 1p36,4mp
4. Jevgenyij Novikov, Ford Fiesta RS WRC + 2p13,6mp
5. Thierry Neuville, Citroën DS3 WRC + 2p42,4mp
6. Dani Sordo, MINI JCW WRC + 3p03,1mp
7. Jari-Matti Latvala, Ford Fiesta RS WRC + 4p52,9mp
8. Armindo Araujo, MINI JCW WRC + 9p36,4mp
9. Ken Block, Ford Fiesta RS WRC + 10p30,3mp
10. Manfred Stohl, Ford Fiesta RS WRC + 11p26,3mp
A power stage eredménye:
1. Jari-Matti Latvala Ford 4p14,3mp 3 pont
2. Petter Solberg Ford + 1,5mp 2 pont
3. Sebastien Loeb Citroën + 1,7mp 1 pont
A részletes eredményekért kattintson erre a linkre.
A világbajnokság állása az Új-Zéland Rali után:
Pilóták
1. Sebastien Loeb Citroën WRT 145 pont
2. Mikko Hirvonen Citroën WRT 107 pont
3. Petter Solberg Ford WRT 90 pont
4. Mads Östberg Adapta WRT 80 pont
5. Jevgenyij Novikov M-Sport Ford WRT 55 pont
6. Jarri-Matti Latvala Ford WRT 54 pont
7. Martin Prokop Czech Ford Rally Team 36 pont
8. Thierry Neuville Citroën Junior WRT 32 pont
9. Dani Sordo MINI WRC Team 29 pont
10. Nasser Al-Attiyah Qatar WRT 23 pont
Gyártók
1. Citroën WRT 237 pont
2. Ford WRT 141 pont
3. M-Sport Ford WRT 103 pont
4. Qatar WRT 47 pont
5. Citroen Junior WRT 42 pont
6. Adapta WRT 27 pont
7. MINI WRC Team 26 pont
8. Brazil WRT 16 pont
A rali-világbajnokság egy hónap múlva folytatódik, augusztus első hétvégéjén Finnországba látogat a mezőny. Korábban ott mindig csak az északi versenyzők voltak az esélyesek, de az elmúlt négy évben kétszer is nyert Loeb. Állítólag pont tavalyi „könnyed” győzelme nyomán döntött úgy, hogy nem vonul vissza.