Mint minden vezető autógyártó, a Ford is folyamatosan fejleszti az intelligens, új generációs vezetősegítő technológiákat, amelyek – akár örülünk ennek, akár nem – előbb-utóbb teljesen átveszik a vezetés felelősségét az emberektől. A Ford két új kísérleti technológiája – a Forgalmi Torlódás Asszisztens és a merőleges parkolást is megoldó Aktív Parkolóasszisztens – interaktív kapcsolatban áll a környező járművekkel, csökkentve ezzel a vezetőt terhelő stresszt.

A vezető beavatkozása nélkül halad a sűrű forgalommal a jövő Fordja
A vezető beavatkozása nélkül halad a sűrű forgalommal a jövő Fordja

A vezető beavatkozása nélkül halad a sűrű forgalommal a jövő Fordja

A vezető beavatkozása nélkül halad a sűrű forgalommal a jövő Fordja


A Forgalmi Torlódás Asszisztens sorozatgyártásra érett verziójának bemutatását a Ford középtávon (2017 és 2025 között) tervezi. A radar- és kamera-technológiával működő rendszer összehangolja a jármű sebességét a többi autóéval, csökkentve ezzel a vezetőt terhelő stresszt, és elősegítve a forgalom akadálytalan áramlását. „Az autósok naponta több mint 30 percen át autóznak sűrű forgalomban.” – fejti ki Joseph Urhahne, a Ford Kutatási és Fejlett Tervezési Központjának mérnöke. „A Forgalmi Torlódás Asszisztens segítségével sokkal nyugodtabban haladhatunk az akadozó forgalomban, és mert a Ford technológiája a forgalom ritmusához igazítja autónk sebességét, akár még a torlódások kialakulásának esélye is csökkenhet.”

Független kutatások kimutatták: ha egy adott útszakaszon csak az autók 25 százalékában működne olyan berendezés, amely automatikusan a forgalom ritmusához igazítja a tempót, az utazási idő 37,5 százalékkal csökkenne, és 20 százalékkal kevesebb ember érkezne késve. A Forgalmi Torlódás Asszisztens képes tartani a forgalom ritmusát és a kijelölt forgalmi sávot – akkor, ha a haladást nem akadályozzák gyalogosok, kerékpárosok vagy állatok, valamint ha a sávjelölések tisztán láthatók. (A Forgalmi Torlódás Asszisztens működéséhez szükséges érzékelő technológiák egy része már most is működik a Fordokban, például a Focus, a C-MAX és a Grand C-MAX modellekben.)

A vezető beavatkozása nélkül halad a sűrű forgalommal a jövő Fordja

A vezető beavatkozása nélkül halad a sűrű forgalommal a jövő Fordja

Az önálló kormányzás már bevált az automatikus parkolásra szolgáló Ford Aktív Parkolóasszisztensben és a Sávtartó Asszisztensben, amely kormányzási nyomaték-rásegítéssel segít a vezetőnek a irányban tartani a járművet, ha akaratlan sávelhagyást észlel. A Sávtartó Asszisztens kamera segítségével határozza meg a jármű helyzetét a kijelölt forgalmi sávban. A Forgalmi Torlódás Asszisztens automatikus sebességtartásához szükséges technológia már megtalálható a Ford Poweshift váltóművekben és az Adaptív Sebességtartó Automatikában: a radarjelekkel működő rendszer képes tartani az előre beállított követési távolságot az autó előtt haladó járműtől.

„A forgalmi dugónál csak egy idegesítőbb dolog létezik: olyan dugóban ragadni, ahol az autósok csak lassan reagálnak az előttük induló autók mozgására.”  – érzékelteti Urhahne. „A Forgalmi Torlódás Asszisztens azonban még a legsűrűbb forgalmi torlódásokon is jelentősen kevesebb stresszel és fáradtsággal viszi át az autóst.”

A Forgalmi Torlódás Asszisztens arra is képes lesz, hogy reagáljon a forgalom változásaira, és előre tájékoztassa az autóst arról, hogy várhatóan fellazul majd a torlódás. A Forgalmi Torlódás Asszisztens működése során természetesen a vezető bármikor felülbírálhatná a rendszer döntéseit, és átvehetné az irányítást a jármű fölött.

Blueprint for Mobility

2012 februárjában a barcelonai Mobil Világkongresszuson elmondott vitaindító előadásában Bill Ford felvázolta a vállalat „Blueprint for Mobility” jövőképét. A Ford elnöke és Henry Ford dédunokája elmondta, hogy a vállalat előrejelzései szerint az évszázad közepére a világ egymilliárd darabos autóállománya megduplázódhat, de akár meg is négyszereződhet.

„A közlekedési dugók mérséklése és a balesetek elkerülése érdekében egyre inkább kihasználhatjuk azt, hogy az autók az érzékelők mozgó gyűjteményeivé válnak.” – fogalmazott Ford a Mobil Világkongresszuson. „Biztos vagyok benne, hogy középtávon az utakon is találkozhatunk majd ezekkel a megoldásokkal, hiszen a korai változatokat már megterveztük, többségüket pedig már teszteltük is.”

A forgalmi torlódások problémája máris valósággá vált a világ feltörekvő járműpiacain. Sao Paulóban a dugók hossza nem ritkán 160 kilométer is lehet, és a napi utazási idő átlagosan 2-3 óra. Ennek ellenére évente 7,5 százalékkal nő az eladott autók száma. Kínában pedig a világ legtovább tartó közlekedési dugóját regisztrálták: 2010-ben 11 napig állt a forgalom. A probléma azonban nem csak a fejlődő piacokat érinti. Becslések szerint Nagy-Britanniában a dugókban elvesztegetett idő gazdasági veszteségként kifejezhető értéke 35 millió dollár, vagyis 26 millió euró lesz éves szinten 2025-ig. Németországban egy 300 000 lakosú város ellátásához napi ezer teherautó-szállítmányra van szükség.