Az Európai Bizottság javaslatokat terjesztett elő szerdán annak érdekében, hogy 2020-ig jelentősen csökkenjen az új személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek (kisteherautók) széndioxid-kibocsátása.

Connie Hedegaard éghajlat-politikai biztos bejelentése szerint a javaslatok a tavalyi 135,7 grammról és a 2015-re kötelezően előírt 130 grammos célértékről 2020-ra kilométerenként 95 grammra szoríthatják vissza az új személygépkocsik átlagos kibocsátását. A kisteherautók kibocsátása a 2010-es 181,4 grammról és a 2017-re kötelezően előírt 175 gramm célértékről 2020-ra kilométerenként 147 grammra fog csökkenni. A 95 g/km-es érték benzines autóknál 3,9 l/100 kilométeres átlagfogyasztást jelent, míg dízelmotorral 3,4 l/100 km-t.

Hedegaard azt is jelezte, hogy a széndioxid-kibocsátás 2020 utáni csökkentési programján belül további intézkedéseket készítenek elő. A bizottság értésre adta: nem új célértékekről van szó, hanem azok megvalósításának biztosításáról, egyebek között azzal, hogy kötelezővé válnak.

A brüsszeli bizottság számításai szerint a következő évtizedben minden új személygépkocsi az első évben átlagosan mintegy 340 euró (kb. 100 000 forint) összegű üzemanyaggal kevesebbet fogyaszt majd, ha sikerül megvalósítani a célkitűzéseket. Uniós szinten összességében évente megközelítőleg 30 milliárd euró (8600 milliárd forint) üzemanyagköltséget lehet megtakarítani. A 2030-ig tartó időszakban megközelítőleg 420 millió tonna szén-dioxid kibocsátása előzhető meg.

A javaslatra reagálva autóipari szakemberek úgy vélték, hogy az iparág számára az költségemelkedéssel fog járni. Környezetvédelmi aktivisták szerint viszont a bizottság tovább is mehetett volna, inkább az ipar lobbijának engedett a javaslat végső változatának megalkotásakor, jóllehet ambiciózusabb célkitűzésekkel a fogyasztók is jól járnának és a klímavédelem elleni harc is hatékonyabb lehetne.