A kormány 2012. július 10-én törvényjavaslatot terjesztett az országgyűlés elé egyes jövedékiadó-köteles termékek vonatkozásában, amely az autógázt is érintené. Az autógáz klub online aláírásgyűjtést indított az emelés megakadályozása érdekében.
Mint közleményükben fogalmaznak: a hivatalos indokolás szerint az emelés célja az egészségügy többletforráshoz juttatása, valamint a növekvő árak miatti fogyasztáscsökkenés révén enyhíteni az egészségügyi ellátórendszer leterheltségét. Az adómérték-emelés olyan termékekhez kötődik, amelyek fogyasztása fokozott egészségkockázatot jelent.
Szerintük azonban a fokozott egészségre gyakorolt kockázat tekintetében nyilvánvalóan hibásan egy kalap alá vették az autógázt (LPG) a cigarettával, valamint az alkohollal.
Kevesen tudják, hogy az autógáz a lakosság szénhidrogén-ellátása során keletkező melléktermék, ami nem kerülhet be az országos hálózatba. Környezetkímélőbb módon ég, mint a benzin, mivel a nitrogénmonoxid-összetevő a kipufogógázban csak mintegy 20%-a a benzinmotorénak, a szén-dioxid (CO2)-kibocsátása is mintegy 15%-kal alacsonyabb, valamint az elégetlen szénhidrogén is csak mintegy fele a benzinüzemnek. Szénmonoxid-értéke nullának vehető.
Emellett az LPG-égéstermékek kémiailag kedvezőbb összetételük miatt alacsonyabb katalizátorhőmérséklet mellett is semlegesíthetők, ezáltal gázmeghajtású motorok kímélik a katalizátort.
Ezen kedvező emissziós tulajdonságok miatt az LPG hajtotta gépjárművek és targoncák olyan belsőégésű energiaforrással rendelkeznek, amely még zárt térben is üzemeltethető. Ezzel szemben például a dízeltargoncák korom- és nagy mennyiségű NOX kibocsátásuk miatt erre nem alkalmasak.
Az autógáz klub úgy véli, hogy az autógáz (LPG) kifejezetten környezetbarát alternatívát kínál a környezettudatosan autózni kívánók számára, az egyik legkevésbé környezet- és egészségkárosító hatású üzemanyag. Emiatt Nyugat-Európában több országban jelentős adó- vagy egyéb kedvezményt biztosítanak azok számára, akik ezt a megoldást választják gépjárművük hajtóanyagaként.
Mint a klub hangsúlyozza, a két lépcsőben történő, 50-50 %-os áremelés valójában 125%-ot jelent, hiszen a második lépcsőben már a magasabb ár kerül ismételten emelésre. Természetesen az egész így megnövelt összeg további 27% ÁFA-köteles.
Álláspontjuk szerint könnyen lehetséges, hogy a törvénytervezettel éppen az ellenkező hatást érik el, és jelen gazdasági helyzetben kiemelkedően árérzékeny magyar fogyasztók közül kevesebben fogják az egészségesebb és környezetkímélőbb autógázt választani.
AKI CSATLAKOZNA AZ EMELÉS ELLENI PETÍCIÓHOZ AZ ERRE A LINKRE KATTINTVA MEGTEHETI.