Ám Európa nem egységes a balesetek tekintetében: amíg egyes tagállamokban folytatódott a 2009. és 2010. évek kedvező trendje, addig más tagállamokban a közúti halálesetek számának növekedését regisztrálták.
Az elmúlt évben a legnagyobb fejlődést Lettország mondhatta magának 18%-os áldozatszám-csökkenéssel, Spanyolország (-17%), Bulgária, Románia (mindkettő -15%), valamint Magyarország és Görögország (mindkét esetben -14%) előtt.
Ezzel szemben a közúti halálozások száma legnagyobb mértékben Észtországban (+28 %), Svédországban (+20%), Máltán (+13%) és Németországban (+10%) nőtt.
A teljesség érdekében szükséges megjegyezni, hogy a legjobban teljesítő Lettországban az egymillió lakosra jutó közúti halálozások száma még mindig 80 fő (ami rosszabb az EU átlagánál), míg a tavaly rosszul teljesítő Svédországban ez az érték mindössze 34 fő, mely az Egyesült Királyság mögött (31 áldozat/egymillió lakos) a második legjobb eredmény az EU-tagállamok vonatkozásában.
Annak érdekében, hogy az Európai Unió 2020. évre kitűzött céljai teljesüljenek, éves szinten átlagosan 6,7%-os közúti áldozatszám-csökkenésre lenne szükség, így a 2011. évi 3 %-os teljesítmény elmarad a várakozásoktól. A 2020-as cél, hogy a közúti halálesetek száma felére csökkenjen 2010-hez képest.
A változásoknak anyagiakban kifejezhető kedvezőtlen hatásai is vannak. A 3%-os csökkenés (a 6,7%-kal szemben) azt jelenti, hogy tavaly a közösség tagállamait érő nemzetgazdasági károk együttes többlet-összege elérte a 2,1 milliárd eurót (kb. 604 milliárd forint).
Forrás: ORFK-OBB, ETSC