Magyarországon nincs jogszabályban elfogadott közlekedéspolitikai koncepció és stratégia, amely rögzítené az állami feladatokat, a szükséges forrásokat – hangsúlyozta Makkai Mária, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) felügyeleti vezetője kedden az állami közutak javításáról, állapotáról készített jelentéseket ismertető sajtótájékoztatón, Budapesten.
Rosszak a magyar utak 1
Rosszak a magyar utak 115


Makkai Mária elmondta: a vizsgált időszakban, 2006 és 2011 első féléve között országos szinten a közutak állapotában ugyan kismértékű javulás volt, de lényeges változás nem történt, a közutak burkolata nem megfelelő, háttérbe szorult az útfejlesztések mögött az útfelújítás, a szűkös anyagi lehetőségek ellenére a gazdaságossági szempontok nem érvényesültek. A vizsgálat nem terjedt ki az autópályákra, gyorsforgalmi utakra, illetve az önkormányzati úthálózatra. 
A vizsgált időben 3794 kilométer útszakaszt újítottak fel, illetve erősítették meg az útburkolatot. A felújított utak hossza a szükséges mértéket nem érte el, a szakmailag elfogadott 10 év helyett 35 év körül alakult a felújítási ciklusidő. 
A közutak felújításának, karbantartásának fedezetét az Útpénztár és az európai uniós források adták. Évente átlagosan 28 milliárd forintból 632 kilométer közutat újítottak fel a szakmailag szükséges 2500 kilométerrel és 125 milliárd forint becsült forrással szemben.
Az úthasználattal arányos elektronikus útdíj bevezetését 2004 óta tervezték a kormányok, de eddig nem valósult meg, a Széll Kálmán Terv 2013. január 1-jét jelölte ki céldátumként, majd új időpontként 2013. június 1-jét ismerik, viszont a 2012. évi költségvetés nem tartalmaz a megvalósításra előirányzatot – mutatott rá Makkai Mária, aki szerint ennek a forrásnak szerepelnie kellene a költségvetésben.
A felügyeleti vezető elmondta: javaslatként azt fogalmazták meg a területet felügyelő nemzeti fejlesztési miniszternek, hogy intézkedjen az állami közutak fenntartására, üzemeltetésére, fejlesztésére rendelkezésre álló összeg fejezeten belüli elosztás felgyorsításáról, az Országos Közúti Adatbank megbízhatóságának növeléséről, a felújítási, karbantartási feladatokat ellátó szervezetek egységes, integrált nyilvántartási rendszerének kiépítéséről, illetve a bontott anyagok hasznosításáról.
Forrás: MTI