Befelé jövet a kocsiban arra kaptam fel a fejem épp a Klub Rádiót hallgatva (a kiegyensúlyozottság jegyében reggelente gyakorlatilag zongorázok a Kossuth, az Info és a Klub gombjain), hogy a műsorvezető arról faggatja Pausz Ferencet, volt közlekedési főrendőrt, helyes-e, hogy Bíró Márk, a magyar közlekedési szabályozást megreformálni kívánó parlamenti képviselő szerint el kell törölni az autópályákon a sebességkorlátozást. Hiszen a németeknél sincs limit a sztrádákon.
Miközben a közlekedésbiztonsági szakember és a riporter az ezerszer megrágott gumicsontot csócsálta (a németeknél se mindenhol korlátlan a száguldás, ott is mindig felvetik, hogy át kéne állni a 130-ra, nálunk borzasztó veszélyes lenne egy ilyen változtatás, blablabla), azon tűnődtem, miért mondott a szerkesztőségünk által meginterjúvolt képviselő ilyen hülyeséget. Meg kinek.
Aztán bent az irodában a gép előtt rávetettem magam a Google-ra, sőt, elképesztő újságírói teljesítményt nyújtva FELHÍVTAM AZ ÉRINTETTET. (Ez nem jutott eszébe se a HVG-nek, se a Népszavának, se a Klub Rádiónak, mielőtt tényként közöltek egy soha el nem hangzott nyilatkozatot.) A megoldás persze egyszerű: Bíró Márk nem hülyült meg, nem akarja bedobni a gyeplőt az autópályáinkat használó autósok közé, sosem mondott ilyet, senkinek, csak a szokásos ballib-jobbos sajtómarakodás porfelhőjébe keveredett be.
Az úgy volt, hogy három napja, augusztus 12-én egy pécsi regionális hírportálon megjelent egy rövid interjú Bíró Márkkal: vannak-e eredményei az általa szervezett, közlekedéssel foglalkozó szakértői csoport munkájának, mi várható a jövőben, lesz-e valamikor valami változás valamiben. Semmi konkrétum, sok ködös terv, igazi uborkaszezon-téma. Bár ez az interjú még – megkérdeztem az interjúalanyt – nem tartalmazott hazugságokat, csúsztatásokat, a pecsma.hu is képes volt ezt a címet adni az interjúnak: Nemsokára akár a piroson is át lehetne menni büntetés nélkül. Mindezt arra alapozva, hogy Bíró Márk szerint (német, amerikai példára) érdemes lenne meggondolni, hogy piros lámpánál azért a kis ívben jobbra kanyarodók, elsőbbségadási kötelezettség mellett elfordulhassanak. Hm.
No de a hvg.hu és a nepszava.hu már nem volt szívbajos. Erre a félmondatra alapozva írtak saját anyagot az interjúból: „…el lehetne gondolkodni bizonyos esetekben a sebességhatárok felülvizsgálatán is. Az M3-as autópálya például szélesebb a német autópályáknál, s kanyarok sincsenek a legtöbb szakaszon…”.
A HVG augusztus 14-i anyagának címe: Eltörölné egy fideszes képviselő a 130-as sebességhatárt. A cikkben megemlítik, de nem linkelik a pecsma.hu anyagát, viszont általánosítva, tényként tüntetik fel, hogy Bíró Márk az egész M3-ason el akarja törölni a 130-at.
A Népszava ellenben már előemésztett táplálékot vett magához, amikor tegnap délutáni cikkében a HVG-re hivatkozva gyakorlatilag újraközli annak cikkét.
És a Népszava kétszeresen megrágott anyagát idézte ma reggel a Klub Rádió, már sajtóhírekkel alátámasztott tényként közölve, hogy Bíró Márk fel akarja számolni a magyar autópályákon a sebességkorlátozást.
Én pedig, a Vezess.hu újságírója, annak a bizonyos, KRESZ-változásokat előkészítő munkacsoportnak egyik meghívottja (az EKKE elnökeként), felhívtam Bíró Márkot. Aki elmondta, hogy ő csak azt mondta, ami a pecsma.hu cikkében volt: az M3-as egyes szakaszain meg lehetne vizsgálni, szakértőkkel elemeztetni a sebességhatár felemelésének lehetőségét.
Éljen a független, mindig objektív magyar újságírás. Mi sajnos csak a közlekedési témákra látunk rá, de ezek után el se merjük képzelni, milyen, akár minden alap nélküli csúsztatásokat, hazugságokat veszünk minden készpénznek gazdasági, pénzügyi, politikai témában.