Közeledik az ősz, amely jellemzően az iskolakezdés és a munkába való visszatérés időszaka. Szeptemberben véget érnek a nyári szabadságok, a legtöbben visszatérnek a munkahelyükre. Közlekedési szempontból ez azt eredményezi, hogy az addig szellős belvárosi utcák újra megtelnek reggelente munkába, iskolába igyekvő autósokkal, amely jelentősen megnöveli a közlekedési dugók kialakulásának esélyét – mutat rá elemzésében a forgalmi adatok értékelésével foglalkozó Best Way Traffic Kft.
Nem szerencsés, hogy az iskolákban, és a munkahelyek többségében is majdnem azonos időben (8-9 óra között) indul a nap, így sokan kénytelenek egyszerre araszolni az utakon. Ezért gyakoriak a torlódások, nem ritka, hogy egy-egy útszakaszon órákra „beáll” a forgalom. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy ősszel gyakoribbak az esős, borús napok, ilyenkor a szokásosnál többen ülnek autóba.
„Vállalatunk a WebEye telematikai rendszer segítségével gyűjti és elemzi a mindenkori hazai közlekedési adatokat. Megfigyeléseink szerint a dugók kialakulását több tényező befolyásolja, ezek egyike a vezetői stílus. Sok esetben például csak azért alakul ki torlódás, mert a sofőrök nem elég körültekintőek az utakon, és hibás döntéseket hoznak, illetve nem informálódnak kellőképpen elindulás előtt.” – mondta el Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic szakértője.
Néhány tipikus hiba, melyet a reggeli csúcsforgalomban hajlamosak elkövetni a sofőrök, és mindez torlódáshoz vezethet:
- A gépjárművezető túl közelről vagy túl gyorsan követi az előtte levőt, majd hirtelen fékez. Emiatt a mögötte közlekedők is kénytelenek nagyobbat fékezni, és így elkezd akadozni a forgalom. Érdemes folyamatosan tartani a megfelelő távolságot és lehetőleg egyenletesen fékezni, ha szükséges. Így nemcsak a dugó enyhíthető, de az üzemanyaggal is spórolunk.
- Gyakori sávváltás. Jellemzően a gyorsabb haladás érdekében sokan többször sávot váltanak, azonban ezzel éppen, hogy lassítják a forgalmat, és komoly dugót okozhatnak maguk mögött. Nagy a kísértés, mégsem célszerű gyakran átállni a párhuzamos sávba, hosszú távon kiegyenlítődnek a különbségek, és ez nem jelent időmegtakarítást.
- Nem megfelelő tájékozódás. Előfordul, hogy a sofőr még nem ismeri az optimális útvonalat a munkahely vagy az iskola felé, és így felesleges kitérőkre kényszerül, gyakran a zsúfolt főútvonalak felé. Érdemes indulás előtt megtervezni az útvonalat. Egy GPS-berendezés sokat segíthet a forgalmas, torlódásra hajlamos útszakaszok elkerülésében is.
- Szabálytalan parkolás az út szélén. Egy akár néhány perces szabálytalan megállás is komoly torlódáshoz vezethet, még ha a sofőr nem is foglalja el az egész sávot, csak fél kerékkel feláll a járdára. Minden gépjárművel közlekedő közös érdeke az ilyen magatartás kerülése, mivel amellett, hogy lassítja a forgalmat, bírságot is vonhat maga után.
Szerencsére vannak azonban pozitív irányba ható tényezők is, amelyek valamelyest ellensúlyozzák a szeptemberi csúcsforgalmat. Ilyen például a turistaforgalom csökkenése, amely a nyári időszak végeztével gyakorlatilag elenyésző. A nagyobb felújítások és útépítések is jellemzően véget érnek augusztusban, így ezek szeptemberben már nem lassítják a forgalmat.
Kedvezően hathat a közlekedésre a magas benzinár is, mivel sokan emiatt teszik le az autót és döntenek inkább a kerékpár vagy a közösségi közlekedés mellett. 2011. szeptember elején a benzin átlagos ára alig haladta meg a 380 Ft-ot, a gázolaj ára pedig 370 Ft alatt volt. Augusztus közepére mindkét üzemanyag átlagos ára 430 Ft. Ez 15-16%-os drágulást jelent.
„Az elmúlt évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy idén is várhatóak nagy dugók a szeptemberi iskolakezdés környékén. Ilyenkor általában szükség van néhány hétre, amíg a sofőrök hozzászoknak a megváltozott körülményekhez, és ismét kialakítják a napi közlekedési rutint. Így előreláthatólag októberre a forgalom is vissza fog állni a rendes kerékvágásba” – mondta el a szakértő.