Sean Haight, az amerikai Ütközésbiztonsági Intézet „élő tesztbábuja” szerint az új EU-s abroncscímke segít majd csökkenteni a balesetek súlyosságát, és akár életeket is menthet – derül ki a Goodyear Dunlop közleményéből.
Az abroncsgyártóval folytatott beszélgetés során Haight elmondta, hogy a vásárlók nagyobb tudatossága az abroncsok osztályozásával és teljesítményük kritériumaival – például fékezési jellemzőikkel – kapcsolatban jelentős szerepet játszhat az európai utak biztonságosabbá tételében. Szakértő autómérnökként és a San Diego-i intézet hivatásos karambolozójaként szerzett tapasztalatai alapján kifejtette, mekkora jelentőséggel is bírnak az abroncsok egy baleset során.
„Az ütközés néha egyszerűen elkerülhetetlen, de ha bekövetkezik, akkor a járműben okozott kár és a benne utazók sérüléseinek minimalizálásához kulcsfontosságú, hogy az ütközési sebesség a lehető legalacsonyabb legyen. Egy magasabb nedves tapadási besorolású abroncsokkal felszerelt autó például hatékonyabban fékezhető, és az ebből adódó rövidebb féktávolságnak köszönhetően esetleg elkerülhető lehet az ütközés, vagy drámai mértékben lecsökken az ütközés sebessége.”
Haight azt is elmagyarázta miért is lényeges az ütközés sebességének csökkentése: „Ha az ütközés során egy jármű sebessége 32 km/órával csökken, akkor az ütközés következtében 10% a halálos, és 30% a súlyos sérülés valószínűsége. Ha a sebesség 42 km/órával csökken, akkor a halálos sérülés valószínűsége 35%-ra, a súlyos sérülésé pedig 70%-ra nő ” – mondta.
„Egy magas és egy alacsony minősítéssel rendelkező abroncs féktávolsága között drámai lehet a különbség. Ez növeli az ütközés elkerülésének esélyét, de ami még fontosabb, kihat az elkerülhetetlen ütközések súlyosságára.”
„A nedves tapadás minősítése fontos szerepet játszhat a vásárlók tájékoztatásában, hogy az általuk választott abroncs a lehető legnagyobb biztonságot kínálja saját maguk és családjuk számára” – fejtette ki Haight.
Legkésőbb 2012 novemberétől a vásárlók Európa-szerte egységes címkéket találnak majd a személygépkocsi- és kishaszonjármű-abroncsokon. Ekkortól minden, 2012 júliusától gyártott személygépkocsi-, kishaszonjármű- és tehergépkocsi-abroncs értékesítésekor kötelező lesz biztosítani a három kiemelt teljesítményi jellemzőre – a gördülési ellenállásra, a nedves tapadásra és a külső gördülési zajra – vonatkozó információt.
Ez csupán három az új abroncsok kifejlesztése során vizsgált több mint 50 kritérium közül, melyek közt megtalálható az abroncs ellenállása a vízen felúszással szemben, a száraz, illetve nedves kezelési teljesítmény, valamint a száraz úton mért féktávolság.