Jelentős horderejű változásra kerülhet sor hamarosan a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás piacon. Az országgyűlés várhatóan még az őszi időszak első felében megtárgyalja és elfogadja a kormány által már beterjesztett törvényjavaslatot – írja közleményében a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ). Mint írják, az új szabályozás a többszöri díjhirdetési lehetőség bevezetésével egyidejűleg megoldhatja az előre hozott biztosításváltás anomáliáját is.

Változik a kötelező biztosítás 1
Változik a kötelező biztosítás 49


Az eddigi a biztosítók a teljes következő naptári évre az előző év október 30-ig hirdették meg díjtarifáikat, ez egyben a mindenkori kgfb-kampány kezdetét is jelentette. A 2013 januárjától bevezetendő új rendszer lehetővé teszi, hogy a biztosítók év közben is tetszőleges gyakorisággal változtathassanak a mindenkori kgfb-díjaikon, amelyeket azonban legalább hatvan nappal az alkalmazás előtt meg kell hirdetniük. Saját honlapjukon kívül immár a PSZÁF és a MABISZ honlapján is közzé kell tenniük az új tarifáikat.

Tekintettel arra, hogy az új szabályozással egy adott kgfb-évfordulóra csak két hónappal korábban ismerhető meg biztosan az aktuális biztosítói kínálat, a törvénymódosítás jelenlegi tervezete is kizárja, hogy a biztosító a biztosítási időszak kezdetét 60 nappal megelőzően kgfb-szerződést kössön.

Amennyiben az országgyűlés a javaslatot a jelenlegi formájában fogadja el, a 2012. október 30-áig meghirdetendő díjtarifát az eddigieknek megfelelően 2013. január elsejétől kell alkalmazni, az év utolsó két hónapjában zajló kampányban viszont már idén sem lehet 2013. március 1-jét követő időszakra kötelező biztosítást kötni.

Ezzel megszűnik az a gyakorlat, hogy az év végi kampányban akár 8-10 hónappal előrehozva ajánlották fel a biztosításváltás lehetőségét azoknak is, akiknek az évfordulója csak később, a következő év folyamán érkezett el.

Ez az eljárás ugyanis az ügyfeleknek – az egész évre fixen hirdetett díjak miatt – valódi előnyt nem biztosított, ugyanakkor jelentősen bővítette a tévedési lehetőségek körét. Nem szólva arról, hogy ha időközben megváltozott az autós valamelyik, a tarifát befolyásoló adata (bónuszfokozat vagy lakhely), a szerződéses díj máris érvényét vesztette, ami szintén sok jogi és adminisztrációs problémát vonhatott maga után.

Véleményünk szerint ez az évközben új biztosítást kötő ügyfeleknek – új vagy használt jármű vásárlása esetén – áremelést hozhat, hiszen míg a kampány időszakában a biztosítók versenyeznek, hogy minél több ügyfelet magukhoz csábítsanak, amihez jó ár kell, ez év közben nem igaz. Vagyis hirdethetnek magasabb árat. Ez főként azokra a biztosítókra lehet majd jellemző, amelyek igen alacsony árszinttel indítanak a kampányban, majd ezt követően évközben igyekeznek nyereségessé tenni a kötelező biztosítási részlegüket.

További újdonság a tervezetben az azonosítószám bevezetése a kártörténeti nyilvántartási rendszerben, ami fontos feltétele annak, hogy az ügyfél folyamatosan beazonosítható legyen, visszaszorítva az előző kampány során tapasztalt tömeges adategyeztetési problémák előfordulási gyakoriságát.