Kezdjük a kutyaszállítás témájának hivatalos részével: mit mond erről a KRESZ? Nos, közvetlenül semmit, viszont mégsem volt teljesen jogtalan annak a rendőrnek az eljárása, aki megbüntette ismerősünket egy, a hátsó ülésen szabadon üldögélő nagytestű kutya miatt. Van ugyanis a KRESZ-ben egy rész a rakományrögzítés szabályairól, és bármilyen jó fej is a kutyánk, a kocsiban ő bizony nem utas, hanem rakomány:
Ez egy aranyos kép, de természetesen nem a kutyaszállítás optimális módja
Ez egy aranyos kép, de természetesen nem a kutyaszállítás optimális módja
Fotó megosztása:
Profi utólagos megoldás a raktér rácsos leválasztására. A Volvo kombikba hagyományosan rendelhető ilyen extra (ha kell a teljes csomagtartó, a rács a plafonra hajtható és ott rögzíthető), de a kutya szempontjából nem biztonságos, az emberéből nem higiénikus ez a megoldás
Profi utólagos megoldás a raktér rácsos leválasztására. A Volvo kombikba hagyományosan rendelhető ilyen extra (ha kell a teljes csomagtartó, a rács a plafonra hajtható és ott rögzíthető), de a kutya szempontjából nem biztonságos, az emberéből nem higiénikus ez a megoldás
Fotó megosztása:
Röhejesnek tűnik, pedig nagy testű, tömör csontozatú kutyák számára bizony hasznos az összecsukható rámpa. Egy nagy véreb típusú kutya csípőjét ugyanis nem ugrásokhoz igazította az emberi szelekció
Röhejesnek tűnik, pedig nagy testű, tömör csontozatú kutyák számára bizony hasznos az összecsukható rámpa. Egy nagy véreb típusú kutya csípőjét ugyanis nem ugrásokhoz igazította az emberi szelekció
Fotó megosztása:
Kistestű kutyák szállításához optimális egy biztonságosan rögzíthető hordtáska
Kistestű kutyák szállításához optimális egy biztonságosan rögzíthető hordtáska
Fotó megosztása:
A lágy háló sokat nem fogna a tempós csattanáskor előrelendülő retrieveren, mégis növeli a biztonságot: a sofőr nem a fülébe nyáladzó kedvenc orrának eltaszigálására figyel, ha a kutya a hátsó ülésen utazik
A lágy háló sokat nem fogna a tempós csattanáskor előrelendülő retrieveren, mégis növeli a biztonságot: a sofőr nem a fülébe nyáladzó kedvenc orrának eltaszigálására figyel, ha a kutya a hátsó ülésen utazik
Fotó megosztása:
Praktikus és elegáns a biztonsági öv-csattal kiegészített, hámhoz csatakozó póráz, de a szőr és a nyál ettől még rákerül a kárpit minden egyes négyzetcentiméterére
Praktikus és elegáns a biztonsági öv-csattal kiegészített, hámhoz csatakozó póráz, de a szőr és a nyál ettől még rákerül a kárpit minden egyes négyzetcentiméterére
Fotó megosztása:
Ez a tuti. A kutya izoláltan a platón, széltől védve a kabinhátfal mögött, biztonságos ketrecben, csípőkímélő lelépőrámpával. Persze ehhez a legtöbbünknek autót is kéne cserélni
Ez a tuti. A kutya izoláltan a platón, széltől védve a kabinhátfal mögött, biztonságos ketrecben, csípőkímélő lelépőrámpával. Persze ehhez a legtöbbünknek autót is kéne cserélni
Fotó megosztása:
Mekkora rombolást okozhat az a 60-70 kilós test, ami egy ekkora fejel elszabadul egy frontális ütközésben az utastérben?
Mekkora rombolást okozhat az a 60-70 kilós test, ami egy ekkora fejel elszabadul egy frontális ütközésben az utastérben?
Fotó megosztása:
Sok helyen kapható és kis-közepes kutyákhoz nem is rossz a műanyag szállítódoboz. Viszont könnyen törik és elég drága
Sok helyen kapható és kis-közepes kutyákhoz nem is rossz a műanyag szállítódoboz. Viszont könnyen törik és elég drága
Fotó megosztása:
A textilből készült, csomagtartóban rögzíthető szállítósátor tűnik a legjobb megoldáshoz, ha a kutya van annyira engedelmes, hogy nem akar mindenáron kijutni belőle. Nagy melegben azért ügyelni kell, nehogy hőgutát kapjon a kutyus
A textilből készült, csomagtartóban rögzíthető szállítósátor tűnik a legjobb megoldáshoz, ha a kutya van annyira engedelmes, hogy nem akar mindenáron kijutni belőle. Nagy melegben azért ügyelni kell, nehogy hőgutát kapjon a kutyus
Fotó megosztása:
Ez egy aranyos kép, de természetesen nem a kutyaszállítás optimális módja
Ez egy aranyos kép, de természetesen nem a kutyaszállítás optimális módja
A rakományt a járművön – annak belsejében, illetőleg rakfelületén – úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány:
a) a jármű vezetőjét a szabad kilátásban és a vezetésben, a forgalom többi résztvevőjét pedig a jármű fényjelző berendezéseinek észlelésében ne akadályozza;
b) a jármű ajtajainak, illetőleg a rakfelület oldalfalainak lezárását ne gátolja;
c) egyenletesen és úgy legyen elhelyezve, hogy a jármű stabilitását számottevően ne rontsa;
d) úgy legyen rögzítve, hogy el ne csússzék, le ne essék, ki ne ömöljék, továbbá olyan módon legyen lefedve (letakarva), hogy le ne szóródjék;
e) az elkerülhetetlennél nagyobb zajt, szennyeződést ne okozzon;
f) magassága – a jármű magasságával együtt – a négy métert ne haladja meg;
g)289 a járművön – a (3) és (7) bekezdésben foglalt eseteket kivéve -, illetőleg annak rakfelületén ne nyúljék túl.
Röhejesnek tűnik, pedig nagy testű, tömör csontozatú kutyák számára bizony hasznos az összecsukható rámpa. Egy nagy véreb típusú kutya csípőjét ugyanis nem ugrásokhoz igazította az emberi szelekció
A fentieknek való megfelelésre kutyaiskolás tanító bácsink minimál-megoldásként egy pofonegyszerű trükköt javasolt kombi, öt- vagy háromajtós, netán egyterű autókhoz. Ha a kutya pórázát a csomagtérajtóval alá csukjuk bezáráskor, a kutya máris rögzítve van, nem zavarja a vezetőt, nem csúszkál (nagyon), és ha szerencsénk van, ki se ömlik.
Kistestű kutyák szállításához optimális egy biztonságosan rögzíthető hordtáska
Kistestű kutyák szállításához optimális egy biztonságosan rögzíthető hordtáska
Ennél is fontosabb, hogy esetleges ütközésnél nem csapódik elszabadult hajóágyúként ide-oda, és nem törögeti el a gazdik nyakcsigolyáját. Mert hát, tetszik, nem tetszik, a kutya rögzítésének fő célja nem a jószág, hanem az emberek épségének védelme, a törvényalkotó szerint.
Ha viszont nekünk a kutya élete is számít, és el tudjuk képzelni, hogy nem csak másokkal történhet baleset, a póráz „odacsukásánál” vagy csomagrögzítő kampóhoz karabínerezésénél bonyolultabb, drágább megoldást kell keresnünk.
Kistestű kutyák esetében a legcélszerűbb egy hordtáska vagy műanyag kisállat-szállító doboz használata, a becsomagolt kutyát tehetjük a padlóra, vagy rögzíthetjük az övvel valamelyik ülésben.
Praktikus és elegáns a biztonsági öv-csattal kiegészített, hámhoz csatakozó póráz, de a szőr és a nyál ettől még rákerül a kárpit minden egyes négyzetcentiméterére
Nagyobb kutya esetében, ha szedánunk van, vagy tele a csomagtartó, a biztonsági öv-csattal ellátott hámban már meglehetős biztonságban tudhatjuk, meg magunkat is. Az esetleges ütközéskor a hám nem töri el azonnal a kutya nyakát, mint a nyakörv tenné.
Ez a tuti. A kutya izoláltan a platón, széltől védve a kabinhátfal mögött, biztonságos ketrecben, csípőkímélő lelépőrámpával. Persze ehhez a legtöbbünknek autót is kéne cserélni
Ez a tuti. A kutya izoláltan a platón, széltől védve a kabinhátfal mögött, biztonságos ketrecben, csípőkímélő lelépőrámpával. Persze ehhez a legtöbbünknek autót is kéne cserélni
Ha nem csak biztonsági, de higiéniai szempontok is felmerülnek, célszerű a kutya alá a hátsó és az első fejtámlákhoz is rögzített pokrócot tenni. Ebben a függőágy-szerű fészekben felfogható a nyál és a szőr legnagyobb része.
Ha van hely a kutyának a csomagtartóban is, célszerű legalább egy ráccsal elválasztani a kutyát a kabintól. (A Volvo kombikban évtizedek óta rendelhető gyári kiegészítő a tető alól lehajtható kutyarács.) Ilyenkor egy balesetben a kutya biztos nem csapódik az emberek közé.
A majdnem-tuti persze a csomagtartóban, különösen egy tágas kombi vagy egyterű csomagterében rögzített ketrec vagy utazóláda.
Ez készülhet akár OSB-lapból, házilag összeütve (természetesen a megfelelő szellőzésről gondoskodva), akár horganyzott vasrudakból az örökkévalóságnak hegesztve, akár a legdrágább kisállat-boltban méregdrágán megvásárolva, kinek-kinek tehetsége szerint.
Valószínűleg minden gazdi számára természetes, de azért nem lehet nem ideírni: hosszabb útra mindig vigyünk vizet a kutyának is, legalább kétóránként járassuk meg egy kicsit szegényt, és soha ne hagyjuk a tűző napon a zárt kocsiban az állatot, pár percre sem. Jó utat minden két- és négylábú autósnak!