„A Fiat Olaszországban marad és a külföldön termelt bevétellel finanszírozza magát, de 2014-ig teljes sötétség fedi a piacot” – mondta Sergio Marchionne, a Fiat-Chrysler ügyvezető igazgatója az Olaszországban ellene irányuló támadásokra a La Repubblica olasz napilapnak adott interjúban.  Hozzátette, hogy az olasz autópiac „precedens nélküli szakadékba zuhant, a hatvanas évek szintjére. Az európai autópiac is egy év alatt kétmillió járművet veszített”.   

Sötétség az autópiacon még két évig 1
Sötétség az autópiacon még két évig 7


A kritikákat Marchionne korábbi bejelentése váltotta ki, miszerint a Fiat eláll a 2010-ben ígért Fabbrica Italia beruházási projekttől. A szakszervezetek és a munkaügyi miniszter is azonnali tisztázást sürgetett Marchionnétól.     

A 20 milliárd eurós Fabbrica Italia hatmillió Fiat-autó gyártásával számolt az egész világon, 1,5 millióval az olasz gyárakban. „Ez két évvel ezelőtt volt. Azóta minden megváltozott. A jelenlegi válságban egy euró befektetés is veszteséget hoz. A Fiat idén Európában 700 millió eurót veszít, ezt az Egyesült Államokban és a fejlődő világban előteremtett 3,5 milliárddal kompenzáljuk” – mondta Marchionne.       

A menedzser hangsúlyozta, hogy a Fiat hazájában is befektet: 1 milliárd eurót fordított a Maserati gyártására, 800 milliót az új Pandára.       

„A Fiat autók csúnyák és évtizedeken át állami segítséggel gyártották őket, Agnelliék most nyúljanak a zsebükbe az olasz gyárak bezárása helyett” – hangoztatta a cipőgyáros Diego Della Valle, aki „ravasznak” nevezte Marchionnét és „zöldfülűnek” John Elkannt, a Fiat elnökét.       

„Cipőt gyártani könnyebb, mint autót, és mostanában mindenki autószakértőnek hiszi magát” – reagált Marchionne.  Az olasz sajtó megjegyezte, hogy a Fiathoz 2003-ban érkezett Marchionne a csoport globalizációjával ezidáig megmentette Fiatot, de idén szeptember-októberben, egy kivételével a Fiat összes olaszországi üzemében akadozik a termelés, és a több mint 23 ezer munkás többsége csökkentett fizetést kap.

Forrás: MTI