Engedékenyebb lett a KRESZ a szeptemberi módosítások következtében, ami nem biztos, hogy a biztonságosabb közlekedés irányába hat. Például mostantól nem bírságolható az az ittasan, mellékúton közlekedő kerékpáros, akinek a vérében 0,5 ezrelék alatti az alkoholszint.
Sokakat meglepett ez a módosítás. A Magyarország legveszélyesebb útjait bemutató cikksorozatunkból például kiderült, hogy vannak olyan megyéink, ahol közel ugyanannyi kerékpáros okoz balesetet, mint autós, ami mögött legtöbbször az italozás áll. A legbiztosabb, ha senki nem nyúl a pohárhoz, aki később közlekedni fog, akár autóval, akár kerékpárral.
Lehet radarozni
Szintén érdekes, hogy miközben betiltotta a traffipaxokat megzavaró lézerblokkolót a kormány, engedélyezi a sebességmérőket előre jelző radarok használatát. Aki ilyet vesz, az feltételezhetően azért, hogy gyorshajtás közben ne büntessék. A traffipaxnál lassít, aztán talán újra a gázra lép.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerint a módosítás előkészítését szolgáló szakmai vita arra jutott, hogy ezek az eszközök nem befolyásolják olyan mértékben az ellenőrzések hatékonyságát, hogy az szükségessé tenné tilalmukat. Ugyanakkor a tárca úgy véli, használatuk kedvező hatása lehet, hogy „az előrejelzés alapján az autós óvatosabban, körültekintőbben vezet”.Nem büntetnek a sárgáért
Hogy körültekintőbben, avagy bátrabban vezetnek majd az autósok azt követően, hogy a sárga lámpán való áthajtás 50 ezer forintos bírságát eltörölte a kormány, nem tudni. Engedékenyebb lett a KRESZ a piroson áthajtással szemben is, eddig kötelezően 100 ezres bírság járt érte, szeptembertől viszont már csak 50 ezer.
Amint az elvett jogosítványok több éves csúcsra emelkedéséről szóló cikkünkben megírtuk, nem egyértelmű a szakma álláspontja abban, hogy milyen hatással vannak a pénzbírságok a szabálytalankodó autósokra. A többség azonban hajlik rá, hogy a magasabb bírsággal nagyobb fegyelemre lehet kényszeríteni a sofőröket, ezzel a szemlélettel szemben megy ez a módosítás.
Némileg csökkennek a tilosban parkoló autók bírságai is. A megállás tilalmának megszegése esetén az eddigi kötelezően előírt 30 ezer forintos büntetést a „tényállás súlyosságától függően” egyes esetekben 20, illetve 10 ezerre mérsékelték. A zebrán parkolás 25, vagy 50 ezer forint lehet, attól függően, hogy helyszíni bírságot, vagy közigazgatásit szabnak ki.
Kell eü-doboz a kocsiba
A legnyakatekertebb része a szeptemberi KRESZ-módosításoknak kétség kívül az egészségügyi dobozok használatára vonatkozik, holott pont itt kellett volna világos irányt mutatni a közelmúltbeli hisztéria után.
A változtatások következtében mostantól nem büntethet a rendőr, ha a közúti ellenőrzéskor nem talál eü-dobozt a kocsiban. Ugyanakkor, ha egy balesethez ér az autós, köteles segíteni, mégpedig a rendelkezésére álló egészségügyi-csomagot (és tűzoltó készüléket) használva. „A módosítás a közlekedők józan belátásában bízva csak az ésszerű és méltányos mértékben él a bírságolás eszközével” – írta erről a jogalkotó minisztérium.
Szóval nem érdemes eldobni a régi eü-dobozokat, ellenkezőleg, aki teheti, a lejárata után változatlanul cserélje újra. Mindenki csak abba gondoljon bele, hogy ha a családtagjai válnak baleset részeseivé, akkor egy arra járó autósnál mekkora érték lehet a steril kötszer, vagy a fertőtlenítő, ami akár életet is menthet.
Torlódáskor félre állni
Szimpatikus újdonság a KRESZ-ben a torlódásoknál alkalmazandó biztonsági folyosó, vagyis az, hogy szeptembertől a két vagy több sávos autópályákon és autóutakon közlekedőknek torlódáshoz érve a legbelső sávban balra, míg a többi sávokban szorosan jobbra kell húzódniuk.
A forgalmat ellenőrző, útfenntartó, vagy balesetet szenvedett emberek, műszaki hibás járművek mentését végző gépkocsik így komolyabb fennakadás nélkül, zökkenőmentesen haladhatnak tovább. A felszabadult pályarészen a megkülönböztető jelzést használó járművek is a terelővonalakat átlépve folytathatják útjukat.
Az előírás a korábbi KRESZ-módosításban megnyitott lehetőség alapján álló kocsisorok között szabályosan előre haladó motorkerékpárosok biztonságát is növeli.