Tizenegyedik futamához érkezik a hétvégén a rali-világbajnokság, amelyben már most, két versennyel a vége előtt eldőlhet a bajnoki cím sorsa.

2010-ben az addig Korzika-raliként ismert francia versenyt áthelyezték Franciaország belsejébe, Alsace régióba és Francia-rali név alatt, Strasbourg központtal rendezték meg. A tavalyelőtt debütáló versenyt azonnal meg is nyerte a címvédő Sebastien Loeb, ami nem volt nagy meglepetés, hiszen olyan volt ez a raliverseny, mintha külön a francia sztárpilóta szája íze szerint találták volna ki. A futam aszfalton zajlik, az útvonala pedig a 38 éves pilóta szülővárosán is keresztülhalad, sőt ott záródik a verseny.

Tavalyelőtt itt ünnepelhette meg a Citroën francia sztárja hetedik világbajnoki címét, s a kilencediket is megszerezheti a mostani hétvégén.


Otthon lehet bajnok Loeb 1
Otthon lehet bajnok Loeb 35 2011-ben azt jósolta a Citroën pilótája, hogy a hazai rendezés ellenére sem lehet biztosan fogadni ismételt sikerére a Francia-ralin, s a jóslata be is vált. Már pénteken, a rali nyitónapján, búcsúzott motorhiba miatt, így akkori csapattársa, Sebastien Ogier vihette haza a győztesnek járó trófeát.

Ez történt tavaly

Tavalyi kieséses ellenére a verseny első számú favoritja Sebastien Loeb. Két komolyabb ellenfele lehet a versenyen: az egyik Dani Sordo a MINI-vel, aki tavaly is dobogóra állhatott, illetve Jari-Matti Latvala.
Sordo idén májusban megnyerte a Korzika-ralit, ami most az IRC sorozatban szerepel, illetve egy spanyol hegyi versennyel második helyével is készült.

Latvala pedig  még a verseny előtti tesztet megelőzően Le Mans-ban töltött egy napot, ahol Didier Andre, korábbi Indycar- és LeMans-versenyző gyakorolta vele az aszfalton történő fékezés és kanyarodás fortélyait.
Otthon lehet bajnok Loeb 36
Ám még így is mindkettőjüknek tökéletes hétvégét kell kifogniuk és 110 százalékot kell nyújtaniuk, hogy ne a papírforma eredmény szülessen. A bajnoki pontversenyben Mikko Hirvonen a fő ellenlábasa Sebastien Loebnek, de finn aszfalton nem tud ellenfele lenni csapattársának.

A megszokott arcok mellett a versenynek lesznek további érdekes résztvevői is. Ilyen Yvan Muller, a háromszoros WTCC-bajnok, aki az előző két évben is indult hazája WRC-versenyén. Mint mondta, csak szórakozásból indul, az eredmény gyakorlatilag lényegtelen, a navigátora is csupán két versenyen indult korábban.  Ott lesz a mezőnyben Romain Dumas, aki elsősorban a hosszú távú versenyzésből ismert, két éve egy Audi volánja mögött megnyerte a Le Mans-i 24 órást versenyt.

Latvala tesztel a versenyre:

A raliról

A Francia-rali pályái nagyban hasonlítanak a Német-raliéhoz, néhol szűkebb, néhol szélesebb, de jó minőségű aszfalt. Bár senki nem kételkedik Loeb sikerében, azért a keskeny és gyors utak együtt a hűvös időjárással nagy látványosságot ígérnek a ralin.

A 2012-es Francia-rali csütörtökön kezdőik a közös teszttel, a verseny pedig péntektől három napon át tart, s a 22 gyorsasági szakasz 404,14 km-t tesz majd ki. A verseny hosszúsága, ugyan 18 százalékkal rövidebb lett, de az egyes szakaszok hosszabbak. A rali főhadiszállása ismét Strasbourgban van. A szervezők a harmadik évfordulóra megújult útvonallal készültek, a mért szakaszok 44 %-a új idén. A

Az első napi megmérettetés így például az Európai Parlament strasbourgi épülete mellett ér véget, amelyet autogramosztás és a pilóták felvonulási parádéja követ. A versenyzáró power stage nyomvonalát ismét Haguenauban (Loeb szülővárosában) jelölték ki, így ha minden a szervezők kedve szerint alakul, élőben adhatják a citroënes újabb bajnoki címének megszerzését.

Dani Sordo készül a Francia-ralira

A világbajnokság állása a Wales-rali után:
Egyéni:

1. Sebastien Loeb       Citroën WRT                217 pont
2. Mikko Hirvonen        Citroën WRT               155 pont
3. Petter Solberg         Ford WRT                  119 pont
4. Mads Östberg          Adapta WRT              114 pont

Konstruktőrök:

1. Citroën WRT            348 pont
2. Ford WRT                237 pont
3. M-Sport Ford WRT    123 pont
4. Qatar WRT                63 pont

Forrás: Amber PR