Tizenegyedik futamához érkezik a hétvégén a rali-világbajnokság, amelyben már most, két versennyel a vége előtt eldőlhet a bajnoki cím sorsa.
2010-ben az addig Korzika-raliként ismert francia versenyt áthelyezték Franciaország belsejébe, Alsace régióba és Francia-rali név alatt, Strasbourg központtal rendezték meg. A tavalyelőtt debütáló versenyt azonnal meg is nyerte a címvédő Sebastien Loeb, ami nem volt nagy meglepetés, hiszen olyan volt ez a raliverseny, mintha külön a francia sztárpilóta szája íze szerint találták volna ki. A futam aszfalton zajlik, az útvonala pedig a 38 éves pilóta szülővárosán is keresztülhalad, sőt ott záródik a verseny.
Tavalyelőtt itt ünnepelhette meg a Citroën francia sztárja hetedik világbajnoki címét, s a kilencediket is megszerezheti a mostani hétvégén.
2011-ben azt jósolta a Citroën pilótája, hogy a hazai rendezés ellenére sem lehet biztosan fogadni ismételt sikerére a Francia-ralin, s a jóslata be is vált. Már pénteken, a rali nyitónapján, búcsúzott motorhiba miatt, így akkori csapattársa, Sebastien Ogier vihette haza a győztesnek járó trófeát.
Ez történt tavaly
Tavalyi kieséses ellenére a verseny első számú favoritja Sebastien Loeb. Két komolyabb ellenfele lehet a versenyen: az egyik Dani Sordo a MINI-vel, aki tavaly is dobogóra állhatott, illetve Jari-Matti Latvala.
Sordo idén májusban megnyerte a Korzika-ralit, ami most az IRC sorozatban szerepel, illetve egy spanyol hegyi versennyel második helyével is készült.
Latvala pedig még a verseny előtti tesztet megelőzően Le Mans-ban töltött egy napot, ahol Didier Andre, korábbi Indycar- és LeMans-versenyző gyakorolta vele az aszfalton történő fékezés és kanyarodás fortélyait.
Ám még így is mindkettőjüknek tökéletes hétvégét kell kifogniuk és 110 százalékot kell nyújtaniuk, hogy ne a papírforma eredmény szülessen. A bajnoki pontversenyben Mikko Hirvonen a fő ellenlábasa Sebastien Loebnek, de finn aszfalton nem tud ellenfele lenni csapattársának.
A megszokott arcok mellett a versenynek lesznek további érdekes résztvevői is. Ilyen Yvan Muller, a háromszoros WTCC-bajnok, aki az előző két évben is indult hazája WRC-versenyén. Mint mondta, csak szórakozásból indul, az eredmény gyakorlatilag lényegtelen, a navigátora is csupán két versenyen indult korábban. Ott lesz a mezőnyben Romain Dumas, aki elsősorban a hosszú távú versenyzésből ismert, két éve egy Audi volánja mögött megnyerte a Le Mans-i 24 órást versenyt.
Latvala tesztel a versenyre:
A raliról
A Francia-rali pályái nagyban hasonlítanak a Német-raliéhoz, néhol szűkebb, néhol szélesebb, de jó minőségű aszfalt. Bár senki nem kételkedik Loeb sikerében, azért a keskeny és gyors utak együtt a hűvös időjárással nagy látványosságot ígérnek a ralin.
A 2012-es Francia-rali csütörtökön kezdőik a közös teszttel, a verseny pedig péntektől három napon át tart, s a 22 gyorsasági szakasz 404,14 km-t tesz majd ki. A verseny hosszúsága, ugyan 18 százalékkal rövidebb lett, de az egyes szakaszok hosszabbak. A rali főhadiszállása ismét Strasbourgban van. A szervezők a harmadik évfordulóra megújult útvonallal készültek, a mért szakaszok 44 %-a új idén. A
Az első napi megmérettetés így például az Európai Parlament strasbourgi épülete mellett ér véget, amelyet autogramosztás és a pilóták felvonulási parádéja követ. A versenyzáró power stage nyomvonalát ismét Haguenauban (Loeb szülővárosában) jelölték ki, így ha minden a szervezők kedve szerint alakul, élőben adhatják a citroënes újabb bajnoki címének megszerzését.
Dani Sordo készül a Francia-ralira
A világbajnokság állása a Wales-rali után:
Egyéni:
1. Sebastien Loeb Citroën WRT 217 pont
2. Mikko Hirvonen Citroën WRT 155 pont
3. Petter Solberg Ford WRT 119 pont
4. Mads Östberg Adapta WRT 114 pont
Konstruktőrök:
1. Citroën WRT 348 pont
2. Ford WRT 237 pont
3. M-Sport Ford WRT 123 pont
4. Qatar WRT 63 pont
Forrás: Amber PR