A 2012-es Francia-rali vasárnapi programja:
SS17 Vignoble de Cleebourg 1 -17,08 km
SS18 Bischwiller – Gries 1 – 7,95 km
SS19 Haguenau 1 – 5,74 km
SS20 Vignoble de Cleebourg 2 [Power Stage] 17,08 km
SS21 Bischwiller – Gries 2 7,95 km
SS22 Haguenau 2 – 5,74 km
Valamivel több, mint 61 gyorsasági kilométer maradt a 2012-es Francia-rali zárónapjára. Ám ez nem is olyan kevés, ha figyelembe vesszük, hogy eső fogadta a résztvevőket. Sebastien Loeb, aki péntek reggel magához ragadta a vezetést és szombat estére félperces előnyt autózott ki, azonnal vészüzembe kapcsolt. Egy célja volt, a bajnoki cím!
Már a verseny előtt mondta, ahhoz, hogy már most, hazai versenyén világbajnok legyen, annyit kell tennie, hogy Mikko Hirvonen előtt végez. Harmadik helyen álló csapattársa pedig egyperces hátrányból aligha támadhatott.
Loeb vasárnap hatodik, hetedik szakaszeredményeket hozott csak, a biztonság mindenek felett! Ám győzelme így sem került veszélybe, hiszen az őt az elmúlt két napban kitartóan üldöző Jari-Matti Latvala sem próbálkozhatott ész nélkül, igyekezett faragni a lemaradását, de a vasárnapi szakaszok nem voltak túl hosszúak, ő pedig sok jó eredményt eldobott már idén ahhoz, hogy hazardírozzon. Végül Sebastien Loeb 15,3 másodperces előnnyel nyerte meg a Francia-ralit Latvala (Ford) előtt és 44 másodpercet adott a harmadik helyezett Hirvonennek (Citroën).
Összességében ez a francia világbajnok 75. győzelme, csak az idén a nyolcadik sikere. Ennél azonban van egy sokkal fontosabb szám, a kilences. Hazai elsőségével ugyanis 71 pontra növelte a különbséget Hirvonennel szemben, így két futammal az idény vége előtt megnyerte a világbajnokságot, sorozatban már kilencedik alkalommal.
„Köszönöm, köszönöm mindenkinek” – mondta Loeb,miután leparkolt versenyautójával, Haguenauban, ahol az utolsó szakasz zajlott. „Nagyon boldog vagyok. Hihetetlen érzés a bajnoki címet szülővárosomban megszerezni ismét. Daniel emlékeztetett rá, hogy ez az utolsó közös bajnoki címünk. A kilencedik címünk. Nem is tudok jó szót, ami leírná ezt”
A bajnoki cím mellé egy újabb rekord is kerül a neve, illetve a szintén kilencszeres világbajnok navigátora Daniel Elena neve mellé. Az ő párosuk a rali-vb történetében a legkitartóbb, immár 162 versenyen indultak együtt. Carlos Sainz és Luis Moya 161 futamig jutott.
Sebastien Loeb a múlt héten jelentette be, hogy 2013-ban már csak néhány versenyen indul, miközben felkészül az esetleges WTCC-szereplésre 2014/2015-től. Könnyű világbajnoki cím nincs, de azért az ideiért nem kellett annyit küzdenie. A korábbi években Mikko Hirvonen volt a fő ellenfele, aki idén a csapattársa, a Ford új első számúja, Jari-Matti Latvala pedig annyit hibázott idén, hogy nagyon hamar lemaradt a bajnokságban. Loeb 2001-ben futotta első versenyét a vb-n WRC-vel, majd 2003-ban, első teljes idényében már második volt a bajnokságban, 2004 óta pedig nem tudták legyőzni.
Loeb franciaországi teljesítménye nagyszerű, de a másik két dobogós sem panaszkodhat. Leszámítva a szombat reggeli hibáját, Jari-Matti Latvala végig gyors volt, ott tudott maradni francia ellenfele mögött. Mikko Hirvonen is egyre magabiztosabbnak tűnik aszfalton, Németország után ismét a harmadik helyig jutott. Persze ehhez kellett Petter Solberg tegnapi hibája is, aki lecsúszott az útról és egy póznán csapta szét a Fiesta orrát. Ma a Rally2 szabályai szerint visszaállt a versenybe, a tizenötödik helyig jutott.
Hirvonen harmadik helye ugyanakkor azt is jelenti, hogy a Citroën a bajnok a konstruktőrök között, immár nyolcadik alkalommal.
Számítani lehetett rá, hogy a tegnap időbüntetés miatt a hatodik helyre csúszott Thierry Neuville ma igyekszik visszakapaszkodni, de ilyen tempót lehet még ő sem képzelt. Egy kivétellel az összes szakaszt a Citroën Junior versenyzője nyerte meg, így WRC-s pályafutása eddig legjobb, negyedik helyét érte el. Mads Ostberget és Dani Sordót előzte meg. Utóbbinak azonban végül a hatodik hely sem maradt meg, mert a MINI-ben meghibásodott a szervó, a rásegítés nélkül pedig nem lehet három szakaszt végigcsinálni. A Prodrive-nál dobogót reméltek továbbfejlesztett autójuktól, de idén nem voltak versenyképesek. Reméljük, sikerül 2013-ra összerakniuk egy komoly csapatot és bajnokság állandó résztvevői lesznek.
A hatodik helyre előrelépő Ott Tanak nemcsak ennek örülhetett vasárnap, de tökéletesen osztotta be teljesítményét. Egy szakaszon volt a leggyorsabb, mégpedig a külön pontokért zajló power stage-en. Thieryy Neuville-t és Mads Ostberget előzve kaparintotta meg a három pontot.
Jevgenyij Novikov végzett a hetedik helyen, amihez nagy adag szerencse is kellett. A mai harmadik szakaszon, a felázott aszfalton autója felúszott és a fák között landolt, ez látványos károkat tett a technikában. Szerencséjére az összegyűrt orrú kocsi járóképes maradt és a szervizben ki tudták javítani.
A további pontszerző helyekre Chris Atkinson, Martin Prokop, illetve Sebastien Chardonnet futott be. Utóbbi első vb-futamán pontszerzőként debütált. Megvan Sebastien Loeb utódja?
Számok, adatok
A 2012-es Francia-rali végeredménye (22/22 szakasz):
1. Sebastien Loeb Citroën Total WRT DS3 WRC 3ó 32p 53,0mp M
2. Jari-Matti Latvala Ford WRT Fiesta RS WRC +15,5mp M
3. Mikko Hirvonen Citroën Total WRT DS3 WRC +44,1mp M
4. Thierry Neuville Citroën Junior WRT DS3 WRC +1p 7,3mp M
5. Mads Ostberg Adapta WRT Fiesta RS WRC +1p 16,4mp M
6. Ott Tanak M-Sport Ford WRT Fiesta RS WRC +2p 27,9mp M
7. Jevgenyij Novikov M-Sport Ford WRT Fiesta RS WRC +5p 51,6mp M
8. Chris Atkinson WRC MINI Team Portugal JCW WRC +6p 42,4mp
9. Martin Prokop Czech Ford Team Fiesta RS WRC +8p 46,8mp
10. Sebastien Chardonnet FFSA Citroën WRT DS3 WRC +8p 59,7mp
Power Stage / SS20 (Top 3):
1. Ott Tanak 10p 24,0mp 3 pont
2. Thierry Neuville +0,9mp 2 pont
3. Mads Ostberg +1,8mp 1pont
A világbajnokság állása a Wales-rali után:
Egyéni:
1. Sebastien Loeb Citroën WRT 244 pont
2. Mikko Hirvonen Citroën WRT 173 pont
3. Jari-Matti Latvala Ford WRT 131 pont
4. Mads Östberg Adapta WRT 125 pont
5. Petter Solberg Ford WRT 119 pont