Néhány hete Orbán Viktor miniszterelnök felavatta a továbbfejlesztett szentgotthárdi motorgyárat, ahol az Opel új motorcsaládja készül. Néhány tényt már korábban is ismertünk, de részletesen a 21. aacheni „Jármű- és motortechnika” kollokviumon ismertette új középméretű benzinmotor-családjának részleteit az Opel.
Eddig is volt 1,6 literes turbómotorja a vállalatnak, az új négyhengeres közvetlen benzinbefecskendezésével nyújt elsősorban többet, innen ered a neve is: SIDI = Spark Ignition Direct Injection. A fogyasztás és az emisszió csökkentése érdekében centrális közvetlen befecskendezés mellett döntöttek a tervezők: a gyújtógyertya és a porlasztó is az égéstér közepén helyezkedik el, a főtengellyel párhuzamos vonalban. Ezáltal kompakt a konstrukció, és optimálisan valósul meg mind a homogén, mind a réteges hengertöltés.
Az Opel közlése szerint miközben a nyomatéka 33 százalékkal nőtt az elődhöz képest, a fogyasztás és a CO2-kibocsátás 13 százalékkal csökkent.
Az új motorcsalád kifejlesztésekor elvárás volt az alacsony zaj- és rezgésszint, zavaró frekvenciák nélkül. Ennek jegyében tökéletesítették a szívó- és kipufogórendszert. Ez az egyetlen benzinmotor ebben a lökettérfogat-kategóriában, amelyet két, ellenirányban forgó kiegyensúlyozó tengellyel láttak el. A megoldás hatásosan küszöböli ki a minden négyhengeresben keletkező szabad tömegerőket, jelentősen fokozva a komfortot.
Az új 1,6-os motor turbófeltöltőjét a kipufogócsonkba integrálták. Ez a megoldás kisebb helyigényű és egyszerűbben gyártható, mint a nagyobb motorokon használatos kettős befúvású turbó. Ha valaki izgalmas turbóhangokra számít, az csalódni fog, a sziszegést, sivítást, pulzálást alacsony és magas frekvenciás rezonátorok nyomják el.
Az új motorcsalád első, 1,6 literes tagja két változatban készül, mint „Eco Turbo (170 LE és 280 Nm) és mint „Performance Turbo” (200 LE és 300 Nm). Az előbbit a kisebb fogyasztásra és alacsony fordulatszámnál is nagy húzóerőre állították be, a Performance pedig a teljesítményre koncentrál. Nehogy azt gondoljuk, hogy a motorvezérlés programozásával bűvészkedtek a mérnökök, a két motor más, eltérőek a dugattyúik is.
Az új motor 2013 elejétől jelenik meg a márka autóiban. A sorozatgyártás teljes felfutása után évi félmillió motor előállítására lesz képes a szentgotthárdi üzem.