Az önjáró autók technológiáját készül vizsgálni az amerikai kormány. Az önműködő járművek az autótechnológia következő „evolúciós lépcsőfokának” számítanak – mutatott rá David Strickland, az amerikai nemzeti közúti közlekedésbiztonsági hivatal vezetője. Elmondása szerint a hivatal kiterjedt megbeszéléseket folytatott az autógyártókkal és a Google cég szakembereivel arról, hogy milyen előkészületekre van szükség az önműködő autók biztonságos forgalomba hozatala előtt.

„Az automata járművek fontos, ugyanakkor kihívásokkal teli módját jelentik a baleseti kockázat csökkentésének” – mondta Strickland, hozzátéve, hogy az Egyesült Államokban 2010-ben regisztrált több mint 33 ezer közúti haláleset nagyjából 90 százalékában az emberi tényező is közre játszott. „Megvan rá a lehetőségünk, hogy ezrek életét megmentsük azáltal, hogy a jelenleg használt autókat önműködő változatokra cseréljük” – húzta alá.

A Google jelenleg önműködőjármű-flotta fejlesztésén dolgozik, és az autógyárak többsége is ebbe az irányba tapogatózik. Három állam – Nevada, Florida és Kalifornia – már megadta az engedélyt, hogy automata kocsikat teszteljenek országútjain. Több más államban és a fővárosban is indítványozták a tesztelés engedélyezését.

A Google és az autógyártók többsége által forgalomba hozni kívánt autók működésének alapja az, hogy a vezető átadja az irányítást az autó számítógépének, ám szükség esetén újra magához ragadja a kormányt. Mindez azt jelenti, hogy a sofőrnek folyamatosan figyelnie kell az autót és a külvilág történéseit. Strickland szerint egy teljesen önműködő járműben csak meg kell adni a célállomást a számítógépnek és a sofőr nyugodtan hátradőlhet.

A szakember nem kívánt válaszolni arra a kérdésre, hogy a kormány mikor fog biztonsági irányelveket javasolni az önműködő autókra vonatkozóan. Mint hozzátette, az ilyen szabályozások kidolgozásához valószínűleg alapjaiban újra kellene gondolni az autós biztonság fogalmát. A halálos kimenetelű közúti balesetek csökkentése mellett az önműködő autók alternatívát jelenthetnek azoknak, akik nem vezetnek, így többek között az idősek és a vakok számára.

Az amerikai kormány már teszteli az „összekapcsolt járművek” technológiáját, amelynek lényege, hogy az autók vezeték nélküli hálózatokon keresztül, folyamatosan kommunikálnak a nagyjából 300 méteren belül található, hasonlóan felszerelt járművekkel. Egy számítógép elemzi az egyes járművek helyével, irányával, illetve sebességével kapcsolatos információkat, és figyelmeztetést küld a sofőröknek az esetleges baleseti kockázatról, gyakran még azelőtt, hogy a vezetők meglátnák a másik járművet.

Forrás: MTI