Mitt Romney republikánus elnökjelölt kampánya a hétvégén Ohióban útjára indított egy új televíziós hirdetést, mely megkérdőjelezte Barack Obama elnöknek az amerikai autóipar megmentésében játszott szerepét.

Kampánytéma lett az autó az USA-ban 1
Kampánytéma lett az autó az USA-ban 7


A politikai hirdetés egyúttal kifogásolta, hogy a Chrysler Jeep márkájú terepjárókat szándékozik összeszerelni Kínában. Az új reklámot olyan pillanatban kezdték el sugározni, amikor Ohio államban az állam napilapjainak közös közvélemény-kutatása szerint Obama és Romney között holtverseny alakult ki.

A reklámfilm narrációja szerint Obama „csődbe vitte” a General Motorst és a Chryslert, és „eladta a Chryslert az olaszoknak, akik dzsipeket fognak gyártani Kínában”. Romney a választási kampányban többször is bírálta a kormányzatot amiatt, hogy állami pénzeket használt fel a két autóipari óriás újraélesztéséhez.

A hirdetés azon a tényen alapul, hogy a Chryslert tulajdonló FIAT tárgyalásokat folytat arról, hogy a bővülő helyi kereslet kielégítésére összeszerelő üzemet létesítsen Kínában. Az Obama-kampány tiltakozott a reklám miatt, rámutatva, hogy Romney a múlt héten még azt állította, hogy a Chrysler a Jeep-modellek összeszerelését teljes egészében a távol-keleti országba telepíti át. Az autógyártó ezt cáfolta.

A Chryslernek a michigani Detroitban és az ohiói Toledóban vannak Jeep-üzemei. Kínában egyébként gyártottak már dzsipeket: a közös vállalatot a Chrysler az American Motors Companytől örökölte. Amikor azonban a Chrysler a Daimler tulajdonába került, a gyárban Mercedeseket kezdtek el összeszerelni.

Obama kormányzásának négy évével kapcsolatban Joe Biden alelnök azt – a demokraták között immár szállóigévé vált szlogent – szokta mondogatni, hogy „bin Laden halott, a General Motors pedig él”.