Autóipari akciótervet mutatott be az Európai Bizottság. A stratégia célja, hogy az európai autóipar a világ élvonalában maradjon, a járművek biztonságosabbak és környezetkímélőbbek legyenek, és több magas képzettséget igénylő munkahely jöjjön létre, négy pillérre épül – ismertette ma az illetékes biztos.
Antonio Tajani kifejtette, hogy az akcióterv egyrészt elősegítené a beruházást a fejlett technológiákba és az innovációba, javítaná a piaci feltételeket, elősegítené az európai autóipar kijutását a világpiacra, valamint előmozdítaná a képzésbe történő befektetést.
Az első pillér keretében intézkedéscsomag készül a széndioxid- és egyéb károsanyag-kibocsátás, valamint a zajszint csökkentésére, a közúti biztonság javítására, valamint az alternatív üzemanyagok, mint például az elektromos áram, a hidrogén vagy a földgáz elterjesztésére. Emellett javaslat készül az elektromos autók töltőcsatlakozójának egységesítésére is.
A piaci feltételek javítását az egységes piac erősítésével érné el a bizottság; javítani szeretnének a típusengedélyezés rendszerén, a tisztességtelen verseny visszaszorítása érdekében pedig a piac ellenőrzésén is. Ezen túlmenően pedig azt javasolják, hogy a jövőben minden jelentősebb politikai kezdeményezést olyan szempontból is meg kelljen vizsgálni, hogy az milyen hatással van az európai autóiparra és annak versenyképességére.
A globális piacra jutást kereskedelmi megállapodások révén szeretné elősegíteni az Európai Bizottság, ezen kívül pedig a járművekre vonatkozó előírások fokozottabb nemzetközi összehangolását sürgetik, amelynek célja végső soron egy nemzetközi típusengedélyezési rendszer létrehozása, valamint az elektromos autókra és akkumulátoraikra vonatkozó biztonsági előírások globális egységesítése.
A képzésbe történő beruházás előmozdításával pedig azt kívánja elérni az Európai Bizottság, hogy az oktatás kövesse a szektor strukturális változásait, a munkaerőpiaci kínálat a képzettségek tekintetőben megfeleljen a kereslet kívánalmainak. Erre a célra a bizottság az Európai Szociális Alapot is felhasználná.
A szektor létfontosságú Európa jóléte és a munkahelyteremtés szempontjából – szögezi le közleményében a bizottság. Ezért a testület összehangolt európai fellépést sürget a jelenlegi válsággal szemben. Ennek érdekében a bizottság még novemberben tárgyalóasztalhoz ültetné az iparág képviselőit, a szakszervezeteket és a kormányok képviselőit. A testület megítélése szerint a közelmúlt gyárbezárásai és a kereslet visszaesése miatt összehangolt módon kell kezelni a feleslegessé vált gyártókapacitások problémáját, az állami támogatások és keresletösztönző intézkedések kérdését.
A bejelentett intézkedéscsomag minden szükséges politikai támogatást megad az európai autóiparnak – szögezte le Antonio Tajani vállalkozási és iparügyekért felelős uniós biztos.
„Európában készülnek a világ legjobb autói, és a bizottság azt akarja, hogy ez így is maradjon(…) Az autóipar minden szükséges erőforrással rendelkezik, hogy leküzdje problémáit, versenyképes maradjon, és fenntarthatóvá váljon, gyártóbázisát pedig Európában tartsa. A tovagyűrűző hatások miatt pedig ez az egész európai iparnak lendületet adhat” – vélekedett az olasz politikus.
Az euróválság és az európai kereslet visszaesése miatt az Európai Bizottság abban bízik, hogy a feltörekvő országok piacai keresletének bővülése exportlehetőséget teremt az európai autógyártók számára, ehhez ugyanakkor a versenyképesség és a fenntarthatóság növelésére van szükség – állapítja meg az Európa Bizottság.
A testület ismerteti, hogy a teljes vertikumot tekintve az európai autóipar több mint 12 millió embernek ad munkát közvetve vagy közvetlenül, a többi között például több ezer beszállítónak, kis- és közepes vállalkozásoknak egyaránt. Az iparág az unió GDP-jének 4 százalékát adja, kereskedelmi mérlege 2011-ben pedig 90 milliárd eurós többletet mutatott, vagyis az európai autóexport ennyivel haladta meg az importot. A bizottság arra is rámutat, hogy a szektor évente átlagosan 30 milliárd eurót fordít kutatásra és fejlesztésre, és ezzel vezető az innováció területén a versenyszférában.
Az iparág gazdasági helyzetét tárgyalva a bizottság ugyanakkor arra is kitér, hogy ötödik éve folyamatosan csökkennek az újautó-eladások az Európai Unióban. 2012-re 8 százalékos visszaesést jósolnak az előző évihez képest, ami azt jelenti, hogy 2012-ben összesen 12,1 millió új jármű talál gazdára az előrejelzések szerint. Növekedésre legkorábban 2014-ben vagy 2015-ben számít az Európai Bizottság, amely szerint az eladások a következő 4-5 évben bizonyosan nem érik el a válság előtti szintet.
Forrás: MTI