A kormány közel két tucat rendeletet készített a nemrég elfogadott hulladéktörvény végrehajtásához, ezek egyike a hulladékká vált gépjárművekről szól. Hulladéknak az a kocsi számít, amelyet vagy már kivontak a forgalomból, vagy pedig ki akarják vonni onnan.
A hulladékká vált gépjárművet a tulajdonostól, illetve üzemeltetőtől a gyártónak kell átvenni, gyűjteni, illetve a bontóhoz eljuttatni. A gyártónak, illetve a forgalmazónak olyan átvevőhálózatot kell kialakítania, amely bárhonnan 50 kilométeres úttal elérhető. Az átvevőhely lehet az autókereskedő telephelye, de bontó, vagy erre szakosodott átvevőhely is. A kocsi szétszerelésére azonban csak bontó jogosult.
Mint a tervezet rámutat, komoly problémát jelent a hatályos szabályozásban az, hogy a piaci értékkel bíró roncsautót a bontók, illetve a kereskedők ingyen vehetik át, miközben ők óriási profitot szerezve adják tovább azokat egészben, beolvasztva vagy alkatrészként.
Ezért a legfontosabb változás, hogy előírják, ha hulladékká vált gépjármű vagy annak bármely alkatrésze vagy tartozéka piaci értékkel rendelkezik, az átvevőnek az átvett hulladék után a hulladék tulajdonosának ellenértéket kell fizetnie. A rendelet tervezete az árról mindössze annyit mond, hogy az piaci legyen.
A tervezet leírja a bontás menetét, hogy milyen alkatrészeket, illetve anyagokat kell kimenteni a kocsikból, illetve – az uniós előírás alapján – meghatározza az újrahasznosítás arányát.
A rendelet várhatóan a jövő év első napján lép hatályba.
Forrás: MTI