Az emberek többsége igényli az autó által nyújtott szabadságot, de egyre komolyabban aggódik a közlekedési dugók, az autózás költségei és a környezeti problémák miatt- derül ki a Ford egy friss kutatásából, amely emberek mobilitással kapcsolatos gondolatainak és kétségeinek megismerésére készült.
A The Futures Company közvélemény-kutató 6000 embert kérdezett meg Európa-szerte olyan kérdésekben, mint a megosztott autóhasználat, a zöld autózás vagy a belsőégésű motorok jövője.
A kutatás eredménye szerint az emberek nagy része úgy véli: élete „lehetetlenné” válna autó nélkül. 37 százalékuk viszont másokkal is megosztja autóját, amikor ugyanazokon az útvonalakon közlekedik, 3 százalékuk pedig hivatalos autómegosztó rendszereket is használ.
A felmérés legfontosabb megállapításai:
- 74% szerint egy autó birtoklása függetlenséget jelent
- 52% havonta csupán egyszer, vagy sosem használja a tömegközlekedést
- 53% szerint a világ legkomolyabb problémája a klímaváltozás
- 77% nem csökkentené autóhasználatát a környezeti problémák mérsékléséért
- 72% szerint autóvásárlás során az egyik legfontosabb szempont az üzemanyag-fogyasztás
- 50% környezettudatosabban vezetne, ha jobban átlátná ennek pénzügyi előnyeit
- 57% szerint a választott testületek léphetnek fel a leghatékonyabban a közlekedés által okozott környezetszennyezés csökkentése érdekében
- 28% vásárolna elektromos hajtású autót, bár az ilyen jellegű járművekről csak kis részüknek van személyes tapasztalata (8% birtokolt vagy vezetett már hibridet, 6% plug-in hibridet vagy elektromos autót, míg 66%-nak volt már benzinmotoros, 38%-nak pedig dízelmotoros autója)
Napjainkban körülbelül egymilliárd autó fut a Föld útjain. A szakértők előrejelzései szerint 2050-re az autók száma két- és négymilliárd közti értékre emelkedik majd, s úgy tűnik, hogy Európában a dugódíjak is évi 50 százalékkal fognak emelkedni és elérik a 200 milliárd eurót.
„Világunk egyre zsúfoltabbá és urbanizáltabbá válik, ám nem szeretnénk elveszíteni a mobilitás szabadságát – ezért hát közös, integrált megközelítésre van szükség” – fogalmaz Barb Samardzich, a Ford Európa termékfejlesztési alelnöke.
„A fenntartható mobilitás alapja a megújuló energia, ami minden régió gazdasági fejlődésének szerves részét kell, hogy képezze.” – teszi hozzá Fabio Orecchini, a Római Egyetem energetikai professzora. „A megoldáshoz úgy juthatunk el, ha megalkotjuk a fenntarthatóság jövőképét, amit kiegészítünk a források, az energiaáramlás és a környezeti hatások átláthatóságával.”
A Ford jelenleg is dolgozik „Mobilitási Tervezetén”, amihez partnernek kérte fel a kormányokat, a telekommunikációs ipart és másokat, hogy közösen dolgozzák ki azokat az integrált közlekedési megoldásokat, amelyekkel elkerülhető az utak túlzsúfoltsága, és csökkenthető az autók környezetre gyakorolt hatása.
Szakemberei számos közös kutatóprogramban vesznek részt, amelyek az autó-autó és autó-infrastruktúra kommunikáció lehetőségeit mérik fel a forgalomszervezés és az intelligens vezetősegítő rendszerek alkalmazásával, ezek a megoldások kulcsszerepet játszanak a forgalomtorlódások megszüntetésében, s ezzel együtt a biztonság és az üzemanyag-fogyasztás javításában.