A fő irányt a nagy nemzeti piacok, Olaszország, Franciaország és Spanyolország romló kilátásai szabják meg, de még Németországban is csökkenő eladásokra kell számítani. A 2012-es 3,1 millió után valószínűleg 3 millió körül lesz az értékesítés. „Németországot az ötödik legnagyobb nemzeti piac rangjáról Oroszország és India a hetedikre taszítja le” – vélte Stefan Bratzel, az autóipari kutató intézet vezetője a német Focus online hírportálnak adott interjúban
A Center of Automotive Management jövőre Kínában, az Egyesült Államokban, Brazíliában és Oroszországban számít az eladások növekedésére, Kínában azonban a korábbi években megszokott helyett „mindössze” egyszámjegyű százalékos növekedési ütemre.
A 2008/2009-es válságban egyes gyártók elmulasztották gyártókapacitásukat a piaci igényekhez igazítani és ezt most kell pótolniuk. „Európában legkevesebb öt vagy nyolc üzem válik feleslegessé, amelyek válságidőkben túlzott költségterhet rónak a gyártókra” – mutatott rá Stefan Bratzel, aki más autóipari szakértőkhöz hasonlóan időszerűnek tartja az autógyártók üzembezárási bejelentéseit. „Az elkövetkező egy-két évben további három-öt üzem bezárására lehet számítani” – mondta.
Az egyes autógyártóknak elválnak az útjai. Miközben az egyik cég a válságtól szenved, a másik virágzik. A Porsche, a BMW, az Audi és a Volkswagen eladási rekordot rekordra halmozva tör előre a nemzetközi piacokon. A Volkswagen például az év elejétől november végéig 8,29 millió autót értékesített a világpiacon, 10,4 százalékkal többet mint egy évvel korábban, azaz az idén az első tizenegy hónapban már több autót adott el, mint 2011-ben összesen.
A Volkswagen, a BMW és az Audi kiépített nemzetközi piacainak köszönheti eladási sikereit. Autóik nagy részét Ázsiában és az Egyesült Államokban értékesítik, ezért kevésbé vannak kitéve az európai piaci visszaesés hatásának. Stefan Bratzel szerint az autóipar kettészakadása a jövőben is folytatódik.
A legnagyobb kihívások elé azok az autógyártók néznek, amelyek elsősorban az európai piacra összpontosítják termékpalettájukat. Ilyenek a PSA Peugeot-Citroën, a FIAT és az Opel, de „nehéz dolga lesz a Mitsubishinek, a Suzukinak és a Mazdának is” – tette hozzá Stefan Bratzel, hangsúlyozva, hogy ezeknek az autógyáraknak együttműködő partnerek után kell majd nézniük. Ez alól nem kivétel a FIAT sem, mivel számára nem lesz elegendő a Chryslerrel folytatott együttműködés sem.
Nem véletlen talán, hogy az említett gyárak keresik az együttműködés lehetőségét. Az Opel a PSA-val a FIAT a Mazdával dolgozik együtt a jövőben.
Az autóipari polarizáció pénzügyi téren is folytatódik. „Az európai autópiaci válság ellenére egyes gyártók, mint a Volkswagen és a Hyundai rekordnyereségeket érnek el. A másik oldalon a Renault, a Mazda vagy a Fiat profitrátája (a Chrysler nélkül) messze az átlag alatti 1,4-2,3 százalék lesz” – mondta Stefan Bratzel.
A versenyben maradás az egyes autógyártók innovációs képességén áll vagy bukik – véli az autóipari szakértő, ami szerinte a kisebb márkák kiesését vetíti előre.
Forrás: MTI