Az Opel eladja hat üzemét anyavállalatának, a General Motorsnak annak érdekében, hogy biztosíthassa működésének finanszírozását 2016 végéig – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

 

A szentgotthárdi Opel-üzem főbejárata. Gyűlnek az öltönyös vezetők, önkormányzati és kormányzati politikusok
Hengerfej és motorblokk párosítása

Hengerfej és motorblokk párosítása

Hengerfej és motorblokk párosítása


A hat üzem átadását szabta meg egy egymilliárdos hitelkeret meghosszabbítása, a finanszírozás folytatásának feltételeként a General Motors. A hitelt az Opelnek 2014 végén kellett volna visszafizetnie.

 

Az üzemek eladását december 13-án hagyta jóvá az Opel felügyelőbizottsága. A tranzakció a magyarországi szentgotthárdi motorgyártó üzemet, az ausztriai Aspernben működő sebességváltó gyártó üzemet, a torinói fejlesztő központot, az összeszerelő üzemet a lengyelországi Gliwicében, valamint egy brit és egy oroszországi érdekeltséget érinti. Az Opel szóvivője Johan Willems a FAZ megkeresésére nem kommentálta az értesülést, de nem is cáfolta.

 

A General Motors által az Opelnek nyújtott hitelkeret a becslések szerint 2,5 milliárd dollár (542 milliárd forint) körül lehet. A GM ennek egy részét már átutalta az Opelnek a kormány 2009-es egymilliárdos áthidaló kölcsönének kiváltására az Opel feletti teljes rendelkezési jog visszaszerzése érdekében.

 

A GM-nek átadott üzemek fedezetként szolgálnak az Opelnek nyújtott hitelhez. Emellett jelenthetik a felkészülést az Opel elméletileg ki nem zárható pénzügyi csődjére is. Az Opel csődje így nem fosztaná meg a General Motorst legértékesebb európai termelő bázisaitól.

 

Az Opel saját tulajdonába így már csak a rüsselsheimi központ, a spanyolországi Saragossa és a nagy-britanniai Ellesmere Port tartozik. A GM európai leányvállalatai 2009-ben kerültek az Opel tulajdonába, hogy elkerülhessék a GM esetleges csődjének következményeit. Most ennek pont a fordítottja történt.

Az üzemek megvásárlása lehetővé teszi az amerikai konszernnek a közvetlen beavatkozást is működésükbe. Ennek keretében a FAZ értesülése szerint a GM át kívánja helyezni a Chevrolet-gyártás egy részét Dél-Koreából Európába. A FAZ birtokába jutott tervek szerint a Chevorlet Cruze, az Opel Astra testvérmodellje így már 2013-tól a lengyelországi Gliwice üzem szerelőszalagjairól futhat le.

   

Az Opel szóvivője ezt az értesülést „hamisnak” nevezte, hangsúlyozva, hogy az technológiailag kivitelezhetetlen lenne. A cáfolat érthető, hiszen a gyártás áthelyezése kényelmetlen helyzetbe hozná a GM-et, mivel nemrégiben jelentette be a bocuhmi üzem bezárását 2016 végén – ami szintén feltétele volt a milliárdos hitelkeret meghosszabbításának.

 

Forrás: MTI