A Toyota olyan kísérleti autót vitt a CES-re, az amerikai elektronikai kiállításra, amit akár sofőr nélkül is elküldhetne mondjuk a gyerekért az oviba az ember. A japán gyártó nem egy Corollát vagy Priust, hanem luxusmárkája legdrágább modelljét, egy Lexus LS-t szerelt fel érzékelők, kamerák, szkennerek tömkelegével, mintegy jelezve: azért a Daciákat, Ladákat egy jó darabig még maguknak kell kormányozniuk az embereknek.
Gyári némafilm a kísérleti autóról:
A Toyota Integrated Safety Management Concept-nek nevezi azt a projektjét, ami az autonóm járművek fejlesztésével foglalkozik. Az integrált biztonság-irányítás valami olyasmit jelent a cég szerint, hogy nem külön-külön kell önálló aktív és passzív biztonsági rendszereket építeni az autókba, hanem holisztikusan, egészként kell tekinteni a járművet körülvevő környezetet, mint emberek, jmás járművek és egyéb dolgok egyvelegét. Ha pedig erre az egyvelegre folyamatosan figyelve, mindent elemezve kívánjuk mindig biztonságosan mozgatni autónkat, már ott is vagyunk, ahol a Toyota ezzel a szanaszét barkácsolt Lexusszal: egy kocsinál, ami mindent lát maga körül, és annak megfelelően viselkedik. Tehát emberi irányítás nélkül is képes haladni, nem azért, mert nekünk az kényelmesebb, hanem mert biztonságosabb.
A Toyota persze érzi, hogy szentségtörés lenne a vezetni szerető autóbuzikat sokkolni azzal, hogy tulajdonképpen nincs is rájuk szükség az autóban, ezért közleményében így fogalmaz: a Toyota és a Lexus új technológiái kiteljesítik a vezető készségeit, mivel a cégfilozófia szerint egy jobban felkészült vezető biztonságosabb vezető.
Mark Templin, a Toyota csoport elnökhelyettese, a Lexus Divízioó ügyvezetője szerint ?A Toyota és a Lexus számára a vezető nélküli autó csak a sztori egy része. Fejlesztéseink eredményeképp lelki szemeink előtt olyan autó lebeg, amelynek intelligens, mindig éber robotpilótája képességeivel a biztonságosabb vezetést szolgálja.”
Safety Research Vehicle: ez az alaposan szétfurkált Lexus hivatalos neve. A karácsonyfa-szerűen feldíszített kísérleti kocsi GPS-helyzetmeghatározóval, lézeres távmérővel (LIDAR: ez az egység forog a videón a kocsi tetején) és számos kamerával pásztázza környezetét haladás közben. 360 fokban, mintegy 70 méteres körben észleli a terepet, más járműveket maga körül, a nagyfelbontású színes frontkamerák 150 méterre látnak előre. A kocsi természetesen felismeri a közlekedési lámpák színes jelzéseit is.
Már egy hétköznapi Lexus LS is képes a sávban tartani az autót, figyelni a holtteret sávváltásnál, felkészülni az esetleges ütközésre, és akár megállásokkal, újra indulásokkal követni az előtte haladó járművet. De a CES-re vitt kocsi sokkal többet tud: ebben akár aludni is lehet a vezetőülésben.