A W212 tavaly év végi faceliftje kötelező jelleggel érte utol az E-osztály AMG által kezelt kiviteleit. Az E63 is megkapta a közös bura alá hozott fényszórókat (alapkivitelben diódás technológiával), a hátsó ajtótól induló, kiegészítő karaktervonalat és a karakánabb hátsó fényforrásokat, vagy belül az S-osztályra hajazó analóg órát. Mindez azonban tökéletesen érdektelen az AMG-specifikus változásokhoz képest.

Még meg sem szoktuk az E-osztály esztétikai átalakulását, a módosítások máris elérték az AMG sportverziót. A lényeg mégsem a látvány, hanem a műszaki frissülés, azon belül is a vadonatúj, brutális S-modell.
Kétszer kettes kipufogóvégek, diffúzor és (a szedán kivitelen) diszkrét spoiler borzolja a kedélyeket.

Kétszer kettes kipufogóvégek, diffúzor és (a szedán kivitelen) diszkrét spoiler borzolja a kedélyeket.

Kétszer kettes kipufogóvégek, diffúzor és (a szedán kivitelen) diszkrét spoiler borzolja a kedélyeket.


Ezt az E63-t már a sportszekció új arculata szerint tervezték. A prominens hűtőmaszkot dupla krómsáv osztja ketté, alatta pedig az autó teljes szélességében húzódó légterelő-szakasz segít abban, hogy a lökhárítót gyártó részleg minél több nyersanyagot spórolhasson. Az orr alsó felének új kialakítása ötletes módon stilizált A-betűt (úgyis, mint AMG) formáz. Hátul oldalsó légkivezető nyílások, valós aerodinamikai teljesítményt hozó diffúzor, és az elmaradhatatlan kétszer kettes kipufogóvégek zárják le az AMG újragondolt tematikáját.

Talán ennyi változás is kapóssá tenné a 2013-as modellt, a tervezők azonban a műszaki tartalomba is belenyúltak. Például az összkerékhajtási rendszerbe, amely alaphelyzetben a hajtóerő kétharmadát küldi a 285/35 R 18 méretű abroncsokkal szerelt hátsó kerekekre; a három lépcsőben állítható ESP működését ennek igényeihez hangolták, sport üzemmódban, ívmenetben a kerekek szelektív fékezésével veszi elejét az instabil viselkedésnek. Az összkerékhajtás mindössze 70 kilóval növeli a 4Matic kivitelek tömegét, bár ezen a ponton helyesebb volna az egyes szám alkalmazása, hiszen normál hátsókerékhajtással csak a szedán verziót kínálja az AMG.

Ilyen belül a csúcsverzió: 4Matic kombi S-csomaggal

Ilyen belül a csúcsverzió: 4Matic kombi S-csomaggal

Szintén nem elhanyagolandó változás, hogy az 5,5 literes, biturbó V8-as teljesítményét a tavalyi 525-ről 557-re emelték, a forgatónyomaték 700 helyett immár 720 Nm. A motorhoz kapcsolódó, hétfokozatú Speedshift sebességváltó kétféle sportbeállítása, illetve manuális üzemmódja letiltja az alaphelyzetben aktív start-stop automatikát, visszaváltáskor duplán kuplungol, és a rajtautomatikát sem nélkülözi.
A kombi kizárólag összkerékhajtással lesz rendelhető.

A kombi kizárólag összkerékhajtással lesz rendelhető.

A kombi kizárólag összkerékhajtással lesz rendelhető.


A spektrum másik végén álló Eco üzemmód ezzel szemben finom váltásokat biztosít, alapesetben pedig nem használja az első fokozatot. Ez persze csak alibi-üzemmód egy olyan autó esetében, amely álló helyzetből 3,7 mp alatt éri el a 100 km/óra sebességet, nélküle viszont papíron sem lenne lehetséges 10,3 literre leszorítani az átlagfogyasztást (hátsókerékhajtású kivitel esetében 4,2 mp, illetve 9,8 l/100km), illetve teljesíteni a még be sem vezetett Euro6-os emissziós norma előírásait.

Ha ezek után azt gondolnánk, hogy az E63 AMG-nél nincs feljebb, nagyon tévedünk: a gyár ugyanis bevezetett egy vadonatúj csúcskivitelt, az S-modellt. Ennek elnevezése ugyan némi káoszt okozott a Mercedes terminológiájában, műszaki képességeinek fényében azonban eltörpül a félrevezető név jelentősége. Kezdjük a lényegtelenebb részletekkel: kívül fényezett helyett fekete légterelő az első lökhárítóban, pirosra festett féknyergek és 19 colos keréktárcsák, az utastérben ezüst biztonsági övek, kontrasztos öltésekkel, többféle bőrből varrott, csapott aljú kormánykerék, valamint 320 km/óráig skálázott, egyedi logóval jelölt műszerfal (továbbá érezhetően gazdagabb felszereltség) jelzi, hogy új király került a trónra.
A csúcsról is van feljebb 66 A titulust azonban ki is kell érdemelni valamivel, és az S-modell nem rest megdolgozni az elismerésért. A motor teljesítményét további 28 lóerővel, nyomatékát 80 Nm-rel növelték, ami egy tized másodperccel javította a százas sprint szintidejét.

Ez a brutális teljesítmény ráadásul nem akárhogyan jut az aszfaltra: az alapkivitelű összkerékhajtást zárható hátsó differenciálművel egészítették ki, a minden modellvariánson alapkivitelű, adaptív lengéscsillapítást tovább optimalizálták, valamint módosították az alumínium komponensekkel feljavított futómű önkormányzási jellemzőit. Az S-modell kiváltsága még az opciós kerámia fékrendszer, amely a széria 360 mm-es acél tárcsákat könnyű, fáradásra nem hajlamos 402 mm átmérőjű karbon-kerámia tárcsákkal váltja fel.

Az új E 63 AMG belépő modellje áprilistól kapható, a 4Matic (és vele együtt a kombi verzió), továbbá a mindkét karosszériakivitelben rendelhető S-modell júniusban követi.

E63 AMG műszaki adatok

 

E 63 AMG

E 63 AMG 4MATIC

E 63 AMG 4MATIC
S-Modell

 

szedán

szedán (kombi)

szedán (kombi)

Lökettérfogat (cm3)

5461

5461

5461

Teljesítmény (kW (LE)/ford)

410 (557) / 5500

410 (557) / 5500

430 (585) / 5500

Forgatónyomaték (Nm/ford)

720 / 1750-5250

720 / 1750-5250

800 / 1750-5000

Üzemanyag-fogyasztás (l/100km)

9,8

10,3 (10,5)

10,3 (10,5)

CO2-kibocsátás (g/km)

230

242 (246)

242 (246)

0 – 100 km/óra gyorsulás (mp)

4,2

3,7 (3,8)

3,6 (3,7)

Legnagyobb sebesség (km/óra)

250

250

250