Ha Afrika és autó, akkor egyértelműen egy lehajtott szélvédőjű, ne adj' Isten zebramintás öreg Land Rover jut legtöbbünknek az eszébe. Most mégis egy modernebb külsejű, kényelmesebb Discoveryt mutatunk be.
1996-ban így nézett ki egy modern terepjáró

1996-ban így nézett ki egy modern terepjáró

1996-ban így nézett ki egy modern terepjáró


Nincs szerencsém a használt Land Rovereket bemutató rovat szereplőinek fényképezésével. A legutóbbi Defendert is hóban topogva, szürke környezetben kellett körbefényképezni, és ma reggelre is monokrómba öltözött a környék. Sebaj, egy Land Rover a szürkében is szép.

Egymillióból itthon volt

Mára egy Discovery jutott, dízelmotoros, ötajtós, és rendes angol márkához illően jobb oldalon lévő kormánnyal. Eddigi életét az Egyesült Királyságban töltötte, a jelenlegi tulaj az eBayen nézte ki az autót, leütötte, kiutazott, kifizette hazahozta. Kasztnija nagyjából jó állapotban van, az ottani klíma nem viselte meg a fémrészeket, a motor még fagyban is szépen indul, füstje sincs. Pedig a futott mérföldek száma ebben az autóban is az ismeretlenségbe vész, a mostani állás már az új műszerfallal együtt érkezett.

A vízipóknak egy párral több szeme volt

A vízipóknak egy párral több szeme volt

A pótkerék a csomagtartó ajtajára került

A pótkerék a csomagtartó ajtajára került

A pótkerék a csomagtartó ajtajára került


Az öreg Discoveryt egy Defender árának töredékéért sikerült megkaparintani – a Defendereknek még kint, a szülőföldön is komolyabb presztízsük van, és jóval drágábbak, mint a hasonló állapotú és korú Discoveryk -, ez a példány, kapaszkodjanak meg, durván egymillió forintból került be az országba. Bruttó, a hazaút költségeivel, rendszámmal, adókkal, szükséges futóműjavításokkal együtt.

Tereppel 12 liter/100 km

Átlagban 12 liter gázolajat éget el 100 kilométerenként, de ez az érték nem egyszerű autózás közben – vásárolni ritkán mennek vele – hanem kőkemény terepen gyötréssel megspékelve jött ki.

Futómű szempontjából a Discovery kényes darab, így ezt 40 ezrenként alaposan át kell nézni, nehogy a kisebb kopások, holtjátékok végül veszedelmes méretűre dagadjanak. Ez a darab a múlt év eleje óta rója itthon az utakat és a csalitost különféle terepes versenyeken, sikerrel, így jó eséllyel már nem lehet vele semmi váratlan baj, míg eljut Afrikába.

Terepen jó dolog, ha a csomagtartó tartalma nem kéredzkedik be az utasok közé

Terepen jó dolog, ha a csomagtartó tartalma nem kéredzkedik be az utasok közé

Mert tulajdonosa – már sokadszor – oda készül vele, a Budapest Bamako néven ismert, de idén Bissauban véget érő afrikai futamra, ahonnan nem is jön haza. Mármint az autó.

Mi is kell Afrikába?

Bár a Bamako-s startokon eddig már láthattunk a plafonig teleextrázott durva terepjárótól a 7-es buszig mindent, az út mégsem igényel sokkal többet, mint amire egy átlagos autó képes. A fehér Discón sincsen nehéz dögrács, teniszpályányi tetőcsomagtartó és a súlyos, drága európai üzemanyaggal teletöltött kannáknak sincsen nyoma a verseny Landyn. De erre nincs is különösebb szükség, Afrikában a hazai ár közel harmadáért juthatunk gázolajhoz, így gázolajból botorság magunkkal cipelni a hazait.

Drága homokvas helyett gyeprács

Jó gumi, tisztességes futómű a legfontosabb, ezt a fehér Discovery röhögve tudja. Mint általában bárhol, Afrikában is szórakoztatóbb – és biztonságosabb – úgy autózni, ha nem vagyunk egyedül. A másik autóba meg a legkönnyebben – és legolcsóbban – egy CB-rádióval lehet átkiabálni, így ez is került a Land Roverbe. Terepre az aranyáron mért homokvas helyett pár csomag olcsó, a hétvégi házba szánt gyeprács is megteszi, állítólag ezzel is könnyen megy a homokból szabadulás. És ezt biztosan nem könnyezzük meg, ha ellopják, vagy elnyeli a futóhomok. Emellett egy palack tűzoltó készülék is jól jöhet a forró homokban.

Ugyan ezúttal nem afrikai helyszín, de vicces Discovery hirdetés, még a múlt évezredből:

Dupla háromszög

Csak a legszükségesebb dolgok

Csak a legszükségesebb dolgok

Csak a legszükségesebb dolgok


Bár nem kötelező felszerelés, de a külföldit előszeretettel megállító afrikai rendőrök, katonák leszerelésére jó, ha van az autóban pár csillogó ajándék. Régebbi, de működőképes mobiltelefon, márkásnak tűnő karóra, vagy díszes zsebkés sok-sok euróra rúgó büntetéstől is megmenthet. Mert Afrikában szeretnek büntetni.

Egyes helyeken a kötelező, két darab elakadásjelzőt hiányolják, máshol – miközben a rakott busz tetején törökülésben ülve utaznak a helyiek – a hátsó ülésen szállított csomagért is pénzbüntetés jár a külföldinek.

A terepváltó piszkálása előtt illik megállni vele

A terepváltó piszkálása előtt illik megállni vele

A terepváltó piszkálása előtt illik megállni vele


A legtöbb esetben a többszáz euróról induló sarcot pár tízre le lehet alkudni, de mégis jobb, ha valami csillogó vacak elvesztésével ússzuk meg a kalandot.

Land Roverek Afrikában

Afrikában még manapság is hozzátartozik a tájképhez a régi, SII-es (széria kettes), SIII-as Land Roverek látványa. Ezek hiába több évtizedes darabok, máig működnek, dolgoznak, és megbecsülik őket, eladó darabot nem is nagyon találni ebből a fajtából. Pár hét múlva pedig újabb Land Roverrel bővül majd a közép-afrikai autópark, az 1996-os, fehér Discovery személyében. Hiányozni fog az újpesti parkolóból.