Az idei évben főleg a csapatok között volt nagy mozgolódás. A Ford és a MINI kiszállt, míg a Hyundai és Volkswagen csatlakozott a rali-világbajnoksághoz. A címvédő világbajnok Sebastien Loeb idén csak bizonyos ralikon áll rajthoz, de a nagy presztízsű szezonnyitó ralit, a Monte-Carlo-ralit ő sem hagyja ki. Ez a egyike annak a négy futamnak, amelyen a kilencszeres világbajnok elindul. Mivel az elmúlt hét indulásából hatszor a francia pilóta győzött, így nagy eséllyel, ezt a trófeát is a Citroen pilótája teheti majd a vitrinbe.
Miután azonban 13 WRC-t indul a versenyen, több pilóta is azon lesz, hogy megállítsa a francia sztárpilótát. Nem lekicsinylendőek saját csapattársai, Mikko Hirvonen és Dani Sordo és az IRC (Interkontinentális Ralibajnokság) 2011-es Monte Carlo-rali győztese Brian Bouffier sem, akik mind szeretnék megkaparintani a hőn áhított Monte-győzelmet.
A Ford nem indít gyári csapatot a Rali-világbajnokságban, de az M-Sport által indított Fordok volánjánál találhatunk három extratehetséges fiatalt, Mads Östberget, Jevgenyij Novikovot és Thierry Neuville-t. Ilyen nehéz körülmények között ezen a ralin nem várható győzelem tőlük, de még később a szezon hátralévő részében kimutathatják foguk fehérjét.
A reflektorfény természetesen a Volkswagen csapatra irányul a hétvégén, amely komoly tesztprogramot hajtott végre az indulás előtt. A VW nem bízott semmit a véletlenre, két tapasztalt pilótát szerződtetett. Sebastien Ogiert még tavalyelőtt megszerezték, a fordos Jari-Matti Latvalára pedig azonnal lecsapott, ahogy a Ford bejelentette kiszállását a világbajnokságból. A világot minden bizonnyal nem fogják azonnal megváltani, inkább próbálnak tapasztalatokat gyűjteni és megbízható és jól beállított autót kialakítani.
A Hyundai bár beszállt a világbajnokságba, csak 2014-ben indítja el autóit a versenyeken. Addig is főhadiszállást alakít ki Európában és kinevezte a korábban többek között a Peugeot Sportnál műszaki igazgatóként dolgozó Michel Nandant csapatvezetőnek.
A raliról
2012-ben három év kihagyás után rendezték meg újra a Monte-Carlo-ralit, amely korábbiaktól eltérően nem csak Monte Carlóra koncentrál. A szervizpark a franciaországi Valence-ben van, 400 km-re északra Monte-Carlótól, miközben a befutónak és a díjkiosztó ünnepségnek Monaco ad otthont. Idén az útvonal hosszabb, mint a tavalyi évben, 468 km és 18 gyorsasági szakasz, ez a leghosszabb Monte-Carlo-rali 1995 óta.
Érdekes kettőség jellemzi a versenyt. Az enyhe éghajlatú monacói aszfaltot elhagyva a pilótákat Dél-Franciaország télies és nehezen megjósolható vegyes útviszonyai fogadják. Hó, jég, eső és száraz aszfalt, mind-mind jellemzőek erre a versenyre, így különösen nagy presztízzsel bír a monte-carlói trófea megszerzése. A monte-carlói győztesnek sokoldalú pilótának kell lennie, aki jól ismeri az útviszonyokat és nagyszerűen tud választani abroncsot az ilyen gyorsan változó útviszonyokhoz.