A 2013-as Dakar-rali szombati záró szakaszán La Serena és a chilei főváros, Santiago között 626 km-t tett meg a mezőny, viszonylag rövid, 246 km-es mért távval.
A hajrában a címvédő favoritok már biztonsági játékot játszottak, így a az autósoknál a spanyol Nani Roma volt a leggyorsabb (negyedszerre idén, ezzel ő nyerte a legtöbb szakaszt), míg a motorosok versenyében a portugál Ruben Faria érte el a legjobb időt.
A riválisok kidőlése után az összetettben jelentős előnyre szert tett Stephane Peterhansel csak a 10. helyen, bő háromperces hátránnyal vitte célba a MINI-t, de ez is elég volt ahhoz, hogy megnyerje a versenyt, megvédje tavalyi címét. A francia versenyző ezzel megerősítette legendás státuszát, ez összesen 11. Dakar-győzelme. Hatszor motorral nyert, négy keréken pedig ez az ötödik diadala, amivel megdöntötte a finn Ari Vatanen korábbi négyes autós rekordját.
Peterhansel mögött a toyotás Giniel de Viliers, majd két MINI-s csapattárs, Leonyid Novickij és Roma végzett.
Jó hír, hogy a 2013-as viadalon elindult mindhárom magyar autós egység teljesítette a leghosszabb és legnehezebb tereprali-viadalt. A szerencse nem igazán pártolta a Szalay Balázs – Bunkoczi László párost idén, de a zárószakaszon az Opel Mokkát a 17. helyre behozó csapat azért a 24. pozícióban befejezte a versenyt. Az eredeti cél a top10 lett volna, de a Dakaron a célba érés önmagában is mindig kisebb győzelem.
A pilóta eddigi 12 Dakarjából nyolcszor ért célba, Bunkoczival közösen pedig hétszer. További érdekes statisztikai adat, hogy ők ketten mindannyiszor Opellel teljesítették a távot, csak éppen az első években Fronterával, az utóbbi esztendőkben Antarával, az idén pedig egy vadonatúj Mokkával. A technika tehát remekül vizsgázott.
„Nincs könnyű Dakar, ez sem volt az – minden egyes kilométerén meg kellett küzdeni a célba érkezésért, nagyon boldog vagyok, hogy sikerült, hogy itt vagyunk. Igaz, a legjobb eredményünket, vagyis a huszadik helyet nem sikerült megjavítani, de nem vagyok csalódott, mert nagyon sűrű volt az élmezőny, és szinte alig esett ki valaki. A korábbi Dakarokon ilyen eredménnyel a top tíz közelébe lehetett volna kerülni, most másként alakult. Volt egy-két technikai gondunk, nyilván volt benne vezetői hiba is, és egyszer eltévedtünk, de összességében jó Dakart zártunk” – értékelt Szalay.
A fentieket tekintve a Sandlander két toyotás gárdája igazi sikert könyvelhetett el, hiszen Sebestyén Sándor és Bognár József második, a Pócsik László, Farkas Nándor, Szaller Zoltán trió pedig első nekifutásra jutott a célig a két Landcruiserrel. Pócsikék a zárónapon a 79., Sebestyénék a 80. helyen futottak be, összetettben a 73. (Sebestyén) és a 75. (Pócsik) lett az övék.
„Beérett a kemény munka, valóra vált a gyerekkori álmunk, szinte azt sem tudjuk, hol vagyunk! Annyira friss az élmény, hogy azt érezzük, mindjárt megint be fognak küldeni bennünket a pályára” – kereste a célba érés után a szavakat Sebestyén Sándor. Noha sírni csak a győztesnek szabad, a pilóta bevallotta, hogy a sisak leple alatt elmorzsoltak néhány könnycseppet a célvonalnál. „Nagy büszkeség, hogy magyarként teljesíteni tudtunk egy olyan versenysorozatot, ami még a legnagyobb versenyzőknek is komoly kihívás, azt gondolom, hogy beírtuk magunkat a Dakar nagykönyvébe.”
„Nagyon elégedett vagyok az eredménnyel, ami szerintem a hazai sport számára egyelőre felfoghatatlan, szériaautóval ugyanis még senki nem ért célba a Dakaron. Én úgy döntöttem, hogy először egy T2-es autóval indulok és megnézem, hogy alkalmas vagyok-e a versenyzésre. És igen, sőt vissza fogok jönni és megcsinálom még egyszer, mert a Dakar szelleme megérintett” – mondta Sebestyén, hozzátéve, hogy tavaly ugyan „kidobta” az Atacama-sivatag, idén jó barátságot kötöttek.
Pócsik László, az UNIQA Safety Car pilótája is elégedett volt a csapatmunkával: „Az egész két hétben egy fölösleges kézmozdulat nem volt, mindenki rendkívül fegyelmezetten tette a dolgát és kvázi jött a papírforma. Az elején lévő 111 kilométer volt a leghosszabb szelektívünk a Dakar idei történetében, egyszerűen nem akart elmúlni, számoltuk a métereket. Ez annak is köszönhető, hogy ma mindent csináltunk, csak nem siettünk. Inkább egy nyugdíjas körutazáshoz hasonlított a dolog, de mindenképpen biztonságosan be akartunk érni. Az utolsó 13 kilométer inkább már a médiának szólt” – összegezte a csapat vezetője.
Ahogy már írtuk, a motorosoknál Cyril Despres-é lett a végső győzelem, a francia KTM-s ötödik Dakar-sikerét ünnepelte Santiagóban. A címvédő a végén egyáltalán nem erőlködött, a 17. helyen robogott csak be, de az összetettben így is 10 perc előnye maradt.
A szakasz csapattársáé, a portugál Ruben Fariáé lett, mögötte a husqvarnás Joan Barreda Bort és a hondás Helder Rodrigues ért be. Faria összetettben a második lett, míg a zárószakaszt eredetileg leggyorsabban teljesítő chilei Chaleco Lopez a hazai pályán a műszaki okból kapott 15 perces időbüntetés ellenére is behúzta a 3. helyre a saját KTM-jét. A márka tarolt, a 4-5. hely is az övék lett.
A quadosoknál a papírforma érvényesült, az argentin Marco Patronelli szinte végig óriási előnnyel vezette a 2013-as viadalt, így az utolsó szakaszon hozott 3. helye bőven elég volt a győzelemhez. A yamahás Patronelli két márkatársát verte meg: a chilei Ignacio Casales 1 óra 50 percet, a lengyel Rafal Sonik három és negyed órát kapott.
A kamionok mezőnyében a MAN-t vezető holland Pieter Versulius első dakaros szakaszgyőzelmét könyvelhette el, a főszereplők a Kamazok voltak, az összetettben taroltak az oroszok.
Eduard Nyikolajev megnyerte a 2013-as versenyt, Ayrat Margyejevék lettek a másodikok, Andrej Karginov pedig ugyan jobb első gumi nélkül vitte a célig a Kamazt a hajrában, de így is maradt négy perce a címvédő Gerard de Rooy előtt, a holland ivecósnak a 4. hellyel kellett beérnie.
Az Opel Dakar Team versenykamionja Darázsi Zsolt, Vörös Ferenc, Szalai Norbert trióval szintén sikeresen teljesítette a versenytávot, s végül az összetett értékelés 30. helyén fejezte be a Dakar-ralit. Darázsinak nagy kő esett le a szívéről, mert előző nap megint eltört a kamionjában a rugótartó bak, de az MAN így is végigbírta a versenytávot.
Dakar, 14. szakasz, La Serena-Santiago de Chile (össztáv: 626 km, ebből szelektív szakasz: 346 km)
Autósok
1. Nani Roma, Michel Périn (spanyol, francia, MINI) 1:41:10
2. Terranova, Fiuza (argentin, BMW X3) + 0:00:13
3. Alvarez, Graue (argentin, Toyota) + 0:00:31
…17. Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel) + 0:13:30
…79. Pócsik László, Farkas Nándor, Szaller Zoltán (Toyota) +:0:55:27
80. Sebestyén Sándor, Bognár József (Toyota) + 0:55:53
Motorosok
1. Ruben Faria (portugál, KTM) 1:43:06
2. Joan Barreda Bort (spanyol, Husqvarna) + 0:00:08
3. Helder Rodrigues (portugál, Honda) + 0:00:24
Az összetett végeredménye
Autósok
1. Stephane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, MINI) 38:22:39
2. De Villiers, Von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota) + 0:42:22
3. Novickij, Zsilcov (orosz, MINI) + 1:28:22
…24. Szalay, Bunkoczi + 11:58:28
…73. Sebestyén, Bognár + 35:50:31
…75. Pócsik, Farkas, Szaller + 36:01:21
Motorosok
1. Cyril Despres (francia, KTM) 43:24:22
2. Faria + 0:10:43
3. Francisco López + 0:18:48