A Bosch szerint az ügyfelek is vevők a robotautóra, a Continental úgy véli, 2025-re kész lehet a teljesen önműködő autó.
A Bosch szerint az ügyfelek is vevők a robotautóra, a Continental úgy véli, 2025-re kész lehet a teljesen önműködő autó.

A Bosch szerint az ügyfelek is vevők a robotautóra, a Continental úgy véli, 2025-re kész lehet a teljesen önműködő autó.

A Bosch szerint az ügyfelek is vevők a robotautóra, a Continental úgy véli, 2025-re kész lehet a teljesen önműködő autó.


Az új S-osztály mellett az Audi A8 soron következő generációja is kínál részleges robot üzemmódot. A teljes automatizációtól műszaki, de leginkább jogi szempontból még nagyon távol vagyunk, a részfejlesztések mozaikjából azonban lassan összeáll a kép, azaz az emberi beavatkozást egyre kevesebb funkciójában igénylő jármű.

A Bosch rendszerbeszállítóként már jelenleg is készít adaptív sebességtartó automatát, illetve ‘esemény előtti’ vészfékrendszert, technológiái képesek a forgalmi dugók elkerülésére, illetve a legszűkebb parkolóhelyekre történő, önálló beállásra. A következő fázis a forgalmi dugókban bekövetkező ráfutásos ütközések aktív elkerülése: a rendszer nem csak fékezni és gyorsítani (adaptív tempomat), hanem kormányozni is a vezető bevonása nélkül fogja az autót, akár 45 km/óra sebességig. Ezek a funkciók jelennek meg egyébként az új generációs Audi A8 fedélzetén, ahol két hosszú távú (250 m) radar, egy széles látószögű kamera és nyolc rövid távú ultrahangos érzékelő figyeli az autó előtti és melletti területeket; a következő S-osztály ezt 360 fokos érzékelési mezővel spékeli meg.

Az emberi tényezőt kizáró közlekedés biztonságosabb, gyorsabb és takarékosabb lehet - majd egyszer

Az emberi tényezőt kizáró közlekedés biztonságosabb, gyorsabb és takarékosabb lehet – majd egyszer

Az emberi tényezőt kizáró közlekedés biztonságosabb, gyorsabb és takarékosabb lehet – majd egyszer


A Bosch egyébként felmérést is végzett a témában: a megkérdezett autósok egynegyede, a fiataloknak pedig több mint a fele örömmel ülne bele egy olyan autóba, amely kisebb vagy nagyobb mértékben átveszi tőle a vezetéssel járó feladatokat.

A következő lépés, vagy inkább hatalmas ugrás, a városi, illetve a nagysebességű közlekedés automatizálása lesz, hiszen itt számtalan tényezőt kell figyelni. A Continental számításai szerint erre nagyjából 2020 körül lehet számítani – jövőképükben az autók az autópályán emberi beavatkozás nélkül közlekednek, ám a lehajtóhoz közeledve visszaadják az irányítást a vezető kezébe. 2025-től pedig jöhet a teljes körűen önműködő autó, feltéve, hogy ezt a jogalkotók is jónak látják.

Ennek legfontosabb feltétele persze a funkciók teljes megbízhatóságának szavatolása, hiszen enélkül a fejlesztések nem többek cirkuszi produkciónál.