Egynegyedével esett vissza a személygépkocsik piaca. Az importőrök érdekképviselete szerint 2012 volt túl erős.
Egynegyedével esett vissza a személygépkocsik piaca. Az importőrök érdekképviselete szerint 2012 volt túl erős.

Egynegyedével esett vissza a személygépkocsik piaca. Az importőrök érdekképviselete szerint 2012 volt túl erős.

Egynegyedével esett vissza a személygépkocsik piaca. Az importőrök érdekképviselete szerint 2012 volt túl erős.


A JATO Dynamics adatai szerint 2013 januárjában 26 százalékkal kevesebb személygépkocsit, illetve 28 százalékkal kevesebb kishaszonjárművet adtak el Magyarországon, mint tavaly ilyenkor. Előbbiből összesen 3685 darab talált gazdára az év első 31 napján, a 3,5 tonna össztömeget meg nem haladó haszonjárművek állománya 638 darabbal nőtt az első hónapban.

Januárban a legsikeresebb autómárka (a személy- és haszongépjárműveket egyaránt figyelembe véve) a Skoda volt. 527 eladott gépkocsival a hazai piac 12 százalékát fedték le. Az Opel visszaesett a negyedik helyre, ugyanakkor az Astra megőrizte vezető helyét a típusok versenyében: januárban 251 darab talált gazdára az alsó-középkategóriás német modellből.

A JATO Dynamics statisztikái szerint januárban négy autóból hármat cégek vásároltak meg. Ezen a téren csupán kismértékű növekedésre számít a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). Érdemi fejlődést már csak a privát ügyfelek hozhatnak, amihez az MGE véleménye szerint szükség volna a gépjármű finanszírozási környezet élénkülésére.

Nem mutat valós képet

Nagyon gyengén indult az év 10


A MGE úgy véli, a súlyos visszaesés elsősorban annak tudható be, hogy a kormány tavaly év elejével drasztikusan csökkentette a regisztrációs adó mértékét, ezért jó néhány, még 2011 végén megrendelt gépjármű forgalomba helyezését kérték ár 2012-re az ügyfelek. Az MGE szerint ugyanez a hatás (csökkenő mértékben) a februári és márciusi eladási darabszámok viszonyításánál is szerepet fog játszani, hozzátéve, hogy a jelenlegi, minimális darabszámok mellett nincs értelme havi szinten elemezni a forgalmat, mivel abból reális trendekre nem következtethetünk.

A kishaszon járművek forgalomba helyezése 2012 második félévében torpant meg az addig növekvő értékesítés, így az eredmény 2012 egész évre végül visszaesés lett. Ez részben a magánhasználatra is vásárolt kishaszon járművek forgalma megtorpanásából, részben a használók takarékosabb gazdálkodásából adódik, elemzi az adatokat az MGE, akik szerint jelentős előrelépés itt sem várható 2013-ban.

Tántorognak a motorok, dübörög a nagyhaszon-piac

A DataHouse által kiadott adatok szerint a személygépjárművekhez hasonló mértékben, 22 százalékkal csökkentek a motorkerékpárok januári eladásai. Szezonális termék lévén a kétkerekűek ilyenkor egyébként is rosszul fogynak (idén eddig 35 darab), a tavalyi jogosítvány-változások nem hozták a várt fellendülést, az ideiek pedig még értelemszerűen nem éreztethetik hatásukat.

A hazai piac sikertörténete a nagyhaszon járművé: a DataHouse 87 százalékos növekedést (297 db) regisztrált.  Itt a 2011-es fellendülést tavaly a vártnál kisebb mértékű visszaesés követte, és bár a kiugró január nyilván nem tartható, az MGE szolid emelkedésre számít 2013-ban.