A múlt század első évtizedének derekán, 1905-ben készült el a Škoda gyár első négykerekűje, a Laurin & Klement A típus. Maga a gyár akkor már tíz éve gyártott járműveket, de mint igazi iparvállalat, a géppuskától az acélhídon át a vízforraló tartályokig az égvilágon mindent gyártottak. Aztán hosszú távon mégis az autóipar bizonyult maradandónak, és most, 108 évvel később elkészült a márka 15 milliomodik gépkocsija.

Jól emlékszik, aki emlékszik: tavaly ilyenkor hasonló fordulópontot ünnepelt a gyár. Mindössze egy év telt el a tizennégymillió darabos mérföldkő óta, amiből különösebb matematikai tehetség nélkül is levezethető, hogy 2012 folyamán egymillió (egészen pontosan 939.200) darab autót gyártott és értékesített a cseh márka.

Egy új generációs Octavia volt a jubileumi példány, gyári tulajdonban marad
Az eredeti Octavia (1959-1971). 229 531 példányban készült

Az eredeti Octavia (1959-1971). 229 531 példányban készült

Az eredeti Octavia (1959-1971). 229 531 példányban készült


Illő, hogy az Octavia vihette át a stafétát a célvonalon: 1996-os bevezetése óta 3,75 millió darabot gyártottak az autóból, és akkor még nem vettük hozzá a hatvanas években készült, eredeti Octavia 230 ezres darabszámát. Az idei évtől Oroszországban, illetve Kínában is beindulnak az Octavia gyártósorok; az autó a Rapid társaságában készül majd a szedán-kedvelő piacokon.

A Škoda termék-számlálója nagyjából hat évvel ezelőtt fordult át a tízmilliós határon, a húszmillióhoz viszont aligha kell további ötöt várni: a gyár fejlesztési tervei szerint 2018-ra már másfél millió autót gyártanak majd évente.

Ennek keretében emelték 50 százalékkal a Mladá Boleslav-i központi gyár kapacitását (1200 autó/nap), a Vrchlabí üzemet pedig tavaly felszabadították az autógyártás alól, itt mostantól kizárólag sebességváltók és egyéb fődarabok készülnek.