A fejlődés ötletes módja, ha létező technológiákhoz találunk ki új funkciókat. Ezt csinálta most a Continental az abroncsnyomás-érzékelővel.
A fejlődés ötletes módja, ha létező technológiákhoz találunk ki új funkciókat. Ezt csinálta most a Continental az abroncsnyomás-érzékelővel.

A fejlődés ötletes módja, ha létező technológiákhoz találunk ki új funkciókat. Ezt csinálta most a Continental az abroncsnyomás-érzékelővel.

A fejlődés ötletes módja, ha létező technológiákhoz találunk ki új funkciókat. Ezt csinálta most a Continental az abroncsnyomás-érzékelővel.


Akár régi újságokat viszünk a suliba, hogy a gyerek osztálya nyerje meg a papírgyűjtési versenyt, akár a csempeboltból hazafelé menet sajnáljuk a pénzt a tehertaxira, kritikusan közel kerülhetünk autónk maximális megengedett összsúlyához.

De nem kell ilyen extrém, olykor valóban halálos kimenetelű balesetet okozó helyzeteket elképzelni: a nyár elején hány autót látunk az autópályán, amely teljes háztartását magával cígölve, hasát az aszfalton karistolva igyekszik a nagy magyar tenger partjára…

A legtöbb ember nincs tisztában autója teherbírásával. Ha olvasta is valaha a forgalmiban, a pár száz kiló olyan felfoghatatlanul soknak hangzik, mint kékszakállú Wagner úr számára a száz angol font. Pedig négy utassal, sok ruhával, konzervekkel gyorsan összejön az a néhány mázsa, és azt átlépve, de akár megközelítve is, drasztikusan változnak az autó menetjellemzői, hogy a mechanikus alkatrészek élettartamáról ne is szóljunk.

Nyafog a gumi a túlsúly alatt 10


A Continental új megoldása viszont már a rugók felkoppanása előtt jelezheti a vezetőnek, hogy valami gáz van. A cég új generációs abroncsnyomás-érzékelőit közvetlenül az abroncs futófelülete alá építi be. Ezek alkalmasak lesznek arra, hogy mérjék az abroncs felfekvési felületét. Ezekből az adatokból már egyszerűen kiszámolható, hogy mekkora tömegterhelés jut az egyes abroncsokra, és mivel ez típusonként adott, elegendő, ha a rendszer ezt összeveti a gyárban meghatározott tengely-, illetve összterhelési határértékekkel.

A Continental szerint a közeljövő abroncsaiba épített felügyeleti rendszerek néhány száz méter megtétele után képesek lesznek megmondani, ha a vezető túlterhelte járművét.

A rendszert nem lehetne a szokásos módszerekkel (csavarrugók felbakolása) megtéveszteni, hiszen a tömeg attól még megmarad, hogy a rugózó elemet kiiktatjuk a képletből. A technológiát jelen formájában személygépkocsik részére fejlesztik, ám különösen nagy jelentőséget nyerhetne a haszonjárművek világában, ahol a hatóságok sokkalta szigorúbban veszik a megengedett össztömeg túllépését.